torsdag 9 augusti 2007

Is i brallan, eller hur det nu var?

Börskurserna fjantar hit och dit (igen). Berg&dalbana, ungefär som vanligt. För några dagar sedan meddelade Aftonbladets nätupplaga "experternas" bästa tips vid börsnedgång. (Alltid dessa "experter"!) Jag tittade efter och kunde inte annat än att ge ifrån mig ett trött och snett småleende. Småspararna ska ha is i magen!!!!!! Is i magen. Har man inte hört det X antal gånger förut? Intressant nog kommer detta "experttips" fram när börsen går ned. Något tips om vad småspararen skall ha i magen vid börsuppgångar har jag aldrig hört. (Ja, och så var det ju det där med att man sparar inte i aktier, man spekulerar.)

Småspararen skall vara lojal, ungefär som gamle sovjetiske utrikesministern och surpuppan Andrei Gromyko. Jag har för mig att det var om honom det sades att om man sa åt honom att dra ner brallorna och sätta sig på ett isblock gjorde han det tills någon sa åt honom att resa på sig igen. Det är väl ungefär den inställning som "storspararna" (om det finns små så finns det väl stora?) har till pöbeln som tar sig in på börsen? De skall inte stå ivägen helt enkelt. Det räcker gott om de gör sin plikt, nämligen köper och säljer vid fel tidpunkter för att pricka in toppar och dalar i kurserna.

"Historiskt har börsen gått bra" sägs det, och det går inte att förneka. Men då kan man fråga om de förhållanden som gjort att börsen tidvis "gått bra" också kommer att upprepa sig. Marx skrev att historiska händelser kommer först som tragedi, sedan som komedi. Avslutas alla tiders börsyra med alla tiders gapskratt?

Inga kommentarer: