torsdag 13 september 2007

Jävla klottrare



Svineri vid Hornstull

Idag fick jag senaste numret av FIB/k. Det innehöll en debatt med anledning av ett uppskattande inslag om "grafitti" i föregående nummer. Vi är ju en del som inte gillar hur klottrarna svinar ner i en stad som faktiskt också tillhör oss som inte springer omkring och kladdar med stulna färger. Det här inlägget illustreras med några bilder som jag tagit själv.



Svineri på Södermälarstrand

Den kritiske insändarförfattaren Björn Wållberg i senaste FIB/k (prenumerant från första början, som jag) håller inte inne med känslorna:

Grafitti målas av i huvudsak kriminella missbrukare som njuter av att förfula det offentliga rummet ... Vi som rör oss i Stockholm till vardags avskyr klottret och de som anser sig ha rätten att förfula vår stad ... Det är symptomatiskt att klottret riktar sig mot "det gemensamt ägda" det är inte bilar och villor som vandaliseras det är det offentliga rummet ... Jag blir alltid ledsen och låg när jag ser förstörelsen, det förstör min dag... Klottraren är en del av det borgerliga angreppet på det offentliga rummet. Allt som inte är ägt av någon individ är värdelöst och kan följaktligen slås sönder och klottras ner ... Man kan nog se klottrarna som en slags stormtrupp för förstörandet av det offentliga rummet och svaret hos medborgaren blir ytterligare privatisering och inlåsning ... Grafitti är inte folkets kultur det är packets kultur.






Svineri på Södermälarstrand

Jag håller verkligen med. Vem kan se något konstnärligt värdefullt, något som kan göra oss till bättre människor, i den vandalism som finns på de här bilderna?



Svineri på Södermälarstrand

Svaret på kritiken är ganska undfallande. Ivar Andersson som skrivit en bok om "gatukonst" är oroad över språkbruket. Jag är mindre oroad. Jag anser gott att man kan få kalla de här ligisterna "pack" utan att behöva bli jämförda med Sarkozy i Frankrike. Genom sitt förstörelseverk förstör de också för i och för sig illegala affischerare som dock verkligen har budskap med något värde och begriplighet. Man kan nog misstänka att det vara samma sorts individer som utan någon förklaring sprang omkring och krossade fönsterrutor på Brännkyrkogatan under första maj i år. Skall vi ta det som någon slags skapande gatuteater eller happening, va?

Andersson försöker smita undan genom att peka på 70-talets gatuaffischer om antikapitalism och antiimperialism som var lika olovliga som dagens klotter - men jag fattar ärligt talat inte om det finns något samhälleligt budskap i bilderna jag tagit. Enda budskapet jag uppfattar är att här har det varit en egotrippad jävel med sprejburkar i farten igen. Folk som håller på med sådant här förstörande på gator och i tunnelbanan medverkar inte i kampen för ett bättre samhälle. Däremot, och det anser jag Wållberg har framfört mycket bra och kraftfullt, verkar det med kraft för att försämra för de flesta av oss.

12 kommentarer:

Walle sa...

Sant! Det daltas & fjæskas før mycket i partiet før de hæra hop-hip knarkarna...

Unknown sa...

Jag håller faktiskt inte alls med. Klottret är en naturlig kreativ process, som inte ska begränsas till klotterväggar och taggandet må upplevas som fult, men förekommer bara i miljöer som de som taggar själva upplever som fula. Aldrig där de trivs och känner sig välkomna.

Sedan är det ju lätt att häckla klottret. Men vad händer när klottret blir konst? Du har själv skrivit om målarbrigaderna och målvadarna på bloggen.
Minns du den här?
http://gps-bloggen.blogspot.com/2007/12/d-grafitti-nu-konst.html

Björn Nilsson sa...

Tack för svaret. "De själva" ... verkar inte detta borgerligt självcentrerat? Jag kan känna mig hämmad, nedtryckt och främmande i diverse olika miljöer som banker eller flåsfina butiker, men inte drar jag fram en sprutflaska för det - är det något fel på mig? De bilder jag tagit och som illustrerar inlägget visar på rätt vanliga gatumiljöer på Söder som kletats ned. Hade jag gått bort till några kulturhus hade det funnit klotter där också. Men det är klart, känner man sig otreven vid åsynen av ett litet 1700-talshus så är det väl bara att kladda loss!

Det fanns fina bilder i Tysta Mari-gången, och ibland ser man målningar på olika håll som visar på talang och ideer. Men jag vidhåller att det mesta gör mig ledsen. Det här är min stad också, men jag förstår inte varför inte jag skall räknas. Är kladdarnas egon viktigare? Betongmurar längs järnvägen söderut exempelvis är fullkladdade. Man skulle kunna låta ett gäng skickliga graffittimålare göra något trevligt av dem - men natten efter att jobbet är klart skulle förmodligen kladdarna vara tillbaka igen och förstöra. Som jag ser det är kladdarna själva en del av otrivseln i Stockholm.

Anonym sa...

det är så sjukt mesigt av er att dra alla graffiti målare över en kam, alla hip-hoppare knarekar inte dumhuve.

du har fotat ngt som kallas "threw-ups" och förbisett den kultur som ligget till grund för den egentliga graffitin. det daltas fan inte med någon av hip-hopparna eller graffitmålare i sthlm eller ngn annan stans heller för den delen, det finns an himmla massa människor som ni som helt och hollet smutskastar oss och får oss att framstå som våldsamma anarkister. det är en helt fel uppfattning och det är konserva tiva kapitalister som ni som förpestar sammhället med ert hat mot färg i tillvaron. tags har inget med graffiti KULTUREN att gära, det har att göra med att synas i det offentliga rummet.
den riktiga graffitin är mer konst än den nya sortens new age konst. heldre tittar man på en 3x4 meters vägg med en stor och färgglad målning än att titta på ett a4 som ramats in med 3 streck på sig. fatta att ´själva konceptet med att markera var man har varit och vem man är har funnits sen innan "år noll" men ni hatar det som kom upp runt 60 talet för att det inbefattar spray och det förknippas med alla de dåliga probaganda sidor ni har belönat oss med. det är tack vare ER det är ett "problem". Titta på toronto, världens mest graffiti vänliga stad. där klagar väldigt få och den riktiga konsten kan frodas, ni kommer få fortsätta att se fula små målningar överallt så länge ni har det så att en graffiti målare har ca.40 sekunder innan en eller flera poliser anländer till platsen och misshandlar målaren. grip tag om verklighaten, ni bär ansvaret för ALLA överfall på gatukonstnärer eftersom att ni har instiftat ett ihåligt agg utan egentliga grunder mot den kulturen.

det är oroväckande att ni har ork att spotta på graffitin men knappt reflekterar över all reklam som översvämmar sammhället, ni kan inte acceptera ett klistermärke med snirkliga bokstäver i en tunnelbana men ni tänker inte på att det sitter över 40 olika posters i tunnelbanan som handlar som helt onödiga saker som inte berör er men det går väl ann för er för det inbeffattar inte spray eller en yngre generation som har en bredare världs syn än ni själva.

SKÄMS! SPECIELLT "WALLE" sumpa fördommarna och se helheten. ett tips eftersom ni verkar behöva det.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Björn Nilsson sa...

Kan du ta om det där en gång till men kontrollera stavning och grammatik?

Anonym sa...

Men flytta till Helsingfors om ni nu är så trötta på det.

Björn Nilsson sa...

Va?

Anonym sa...

Det är konst.
Det är konst på grå betong.
Du tycker det är fult.
De tycker inte desom målar , de tycker kanske att grå betong är fult.
De förskönar alltså betongen , men det är olagligt.
De står i alla fall upp för vad de tycker.
Du skriver en blogg. Jaha? Vem har rätt?
Btw thx fö att du kalla mig för jävla klottrare.
....TRE IS BACK...

*stand up for your right*

Björn Nilsson sa...

Det förhållandet att vissa saker inte är grå betong verkar inte störa klottrarna, din självupptagna lilla mupp!

Björk sa...

Det är extra kul att klottra när personer som du gör sånna här utlägg om fenomenet Graffiti.

Björn Nilsson sa...

Du är mentalt en omogen småunge alltså.