tisdag 23 oktober 2007

En konstnär mindre - Gun Kessle har gått bort


Gun Kessle


Foto från indiskt tempel
- Vi har alltid diskuterat. Hon har läst allt jag skrivit och haft synpunkter och korrigerat. Hon hade det där naivistiska draget som gjorde att hon såg saker.


Säger Jan Myrdal idag efter att Gun Kessle har gått bort. Kanske det var det naivistiska draget som gjorde att jag inte var helsåld på hennes teckningar. Däremot gillade jag fotografierna från olika håll i Asien hela vägen från Iran bort till Kina, från medeltida kyrkor i Europa, etc. Jag läste hennes intressanta skrift om den engelske konsthantverkaren William Morris. Jag undrar för övrigt om hennes inflytande på hur Jan M skrivit kan vara ännu större än vad han själv säger här ovan.

Ett minne bara som berättar om vilken sorts människa hon var (en kärv tant från landet). Vid något tillfälle träffade hon kinesiska intellektuella som klagade över tortyr de utsatts för under Kulturrevolutionen. De hade skickats ut för att vakta boskap. När Gun Kessle (som är från Tornedalen) genmälde att hon vaktat kritter som barn var det som något slocknade i deras ögon. berättade hon. Ja, i de delarna av landet är man väl inte så jäkla sjåpig och fisförnäm, eller rent av så dum i huvudet som den socialdemokratiske partipamp i Örebro som försökte censurera bort Kessles sista utställning.



Albansk kvinna med förmåga att försvara sig, från den tiden när Albanien hade förmåga att försvara sig. Från boken Albansk utmaning.

Inga kommentarer: