onsdag 24 oktober 2007

Nya tag i rymdkapplöpningen - Chang'e åker till månen


Jag ser i al-Jazeera att Kina skjutit upp en rymdfarkost med destination Månen. I november förväntas den vara där och ta bilder och förbereda för en bemannad kinesisk expedition omkring 2020. Asien siktar in sig på vår gamle måne: Japan sköt upp en liknande sond i september och Indien tänker sig en uppskjutning nästa år. Det blir fullt däruppe om det här fortsätter. Fast jag undrar om det kommer att göra det ... problemen på Jorden kan bli för svåra för att medge prestigeprojekt bortom atmosfären.



Månfarkosten gick upp från Sichuanprovinsen i sydvästra Kina i morse. Den kallas Chang'e 1 vilket låter som äkta kinesisk romantik: Chang'e är mångudinnan. Mao nämnde henne i en dikt:

Månens ensamma gudinna bredde ut sina vida ärmar ...

I den svenska översättningen finns inte namnet med, men broschyren jag citerar ifrån har kinesisk parallelltext transkriberad till latinska bokstäver... och där ser man att det gäller Chang'e och ingen annan.


Bilderna här har jag knyckt från Folkets Dagblads, Beijing, hemsida. Det har de nog inget emot. Det här måste vara en stolt stund, fast kanske inte lika stolt som när Kina sände upp sin första satellit under Kulturrevolutionen. De har skickat upp en man i rymden, de har skjutit ner en satellit, de är med i loppet och tänker sig nog att på sikt utmanövrera långnäsorna i Washington och annorstädes.

***

Så här låter hela dikten, dess titel är Svar till Li Shu-yi (De odödliga). Den handlar om att Mao sörjer sin hustru Yang och maken till Li, båda dödades under striderna på 1930-talet. Wu Kang var en sorts kinesisk Sisyfos som får utföra evighetsarbete för att ha gjort något sattyg, och Tigern är Chang Kai-shek

Jag förlorade min stolta poppel, du ditt pilträd -
Liu och Yang har svävat till himlarnas himmel

När de frågar Wu Kang vad han hade
bjöd han dem på kanelblommevin

Månens ensamma gudinna bredde ut sina vida ärmar
och dansade i ändlös rymd för dessa trogna själar

Plötsligt - från människornas värld - kom budet att Tigern var besegrad
och deras tårar föll som störtregn

Kan vi tänka oss någon samtida svensk partiledare eller regeringsledamot som är kapabel att skriva poesi i denna klass? - Fan tro't.

2 kommentarer:

Erik Berg sa...

Indien planerar bemannade månfärder 2015 läste jag i Metro idag. Har inte hunnit kolla upp om det var en felskrivning? 2015!?

Var förresten på Telefonplan igår. Har du tittat på stadsmodellen på Stockholm bygger?

Björn Nilsson sa...

Jag har ingen vidare koll på Indiens rymdplaner måste jag erkänna. Tror de misslyckades med en raketuppskjutning tidigare i år, en klump som ramlade ner i Bengaliska viken innan den kom fram dit den skulle. Men 2015 låter inte otroligt. Indien har legioner av skickliga ingenjörer och vetenskapare som nog tekniskt kan lösa alla problem.

Samtidigt lever mer än 75 % av befolkningen på eller under existensminimum så man kan fundera på hur regeringen kommer att prioritera resurserna. Det finns små antydningar om att upproren på landsbygden håller på att sprida sig in i storstäderna, och blir det verkligen så får nog bossarna i New Delhi lite annat att tänka på än flashiga rymdprojekt. Till råga på allt finns problemen med korruption och oförmåga att genomföra politiska beslut (Indien är det som Gunnar Myrdal kallade "mjuk stat") så spricker rymdprogrammet handlar det nog om brister i politiken snarare än i tekniken.

Jag såg några stadsmodeller genom ett fönster när jag kilade förbi min gamla arbetsplats för några veckor sedan, det är nog den du avser. Såg intressant ut på avstånd i alla fall. Kanske återvänder för en ny titt. Håller på att läsa en liten kurs i assyriologi just nu. Funderar på om man kunde pigga upp Stockholm med en ziggurat i Babylonformat (90x90 meter i basen och 90 meter hög - rätt häftigt!).