måndag 29 oktober 2007

Papper, pensel och färg


Den konstnärliga nivån på den här bloggen borde justeras några millimeter, förhoppningsvis uppåt. Här är några verk som inte är helt färska men som jag tror inte blivit sämre med åren. Ovan är någon slags tidig höst-vision, efter en vandring på Järvafältet nära Säbysjön - men jag minns inte om jag gjorde den på plats eller när jag kommit hem. Det är en akvarell.

Klicka på bilderna så kommer de upp i ett häftigare format!



Det här är också en akvarell, gjord på innergården till ett hus i Karlskrona som jag hyrde en semestervecka omkring midsommar, -86 tror jag det var. Det kallades väl båtsmanshus men jag tror det varit bostad för varvsarbetare tidigare. Numera är nog den sortens "pittoreska" hus nästan mitt inne i staden eftertraktade och dyra. Men det vete fasen om jag skulle vilja bo där på vintern när det stormar in från Östersjön!


Här är från ett annat hus på samma gata, där jag hyrde in mig året därpå - var det 87? Husen stod tätt, man gillade att måla med rätt starka färger och det fick jag med rätt bra här. Den här målningen är en gouache. Skillnaden mellan gouache och akvarell är att den förra är tjockare och täcker bättre (gouachefärger tar man ur tub alldeles som oljefärg) medan akvarell är tunn så att papperet oftast lyser igenom. Man hade lagt cement på taknockarna för att pannorna inte skulle blåsa bort, vilket syns litegrann här.

Inga kommentarer: