torsdag 4 oktober 2007

Trafikmedel med kraften från ovan

Just idag är det femtioårsjubileum för Sputnik 1. 1957 var Stockholm en stad med spårvagnar och idag skriver Dagens Nyheter att "Framtiden stavas spårvagn". Nja, den stavas väl f-r-a... etc., men jag förstår tanken. Att en stor del av befolkningen skall köra omkring med utrymmeskrävande personbilar i en stad som från början är gjord för fotgängare och hästkärror, det är en orimlighet. Men 1967 åkte de flesta spårvagnarna väck i samband med införandet av högertrafik, och Stockholm missade chansen att i stället uppgradera sitt spårvagnsnät. Det var samma förnyaranda som gjorde att stora delar av det klassiska centrala Stockholm revs till förmån för ... ja, en del saker som inte är så roliga.

Men nu är det andra tider ... . En gång kunde man åka 4:an spårvagn genom nästan hela stan, göra ett varv runt Karlaplan och sedan åka tillbaka igen. Sedan blev det 54:ans buss som blev 4:an i stamlinjenätet. Och nu verkar man fundera på att låta 4:ans spårvagn köra igen!

Översta bilden är av en linje som jag inte vet om jag någonsin åkte: 10E från Norrmalmstorg till Ropsten, cirka 1960. Jag är inte en spårvagnsentusiast som har alla data ingraverade i skallen, däremot tycker jag transportformen är trevlig. Tvärbanan mellan Alvik och Sickla udde var jag undrande till i början, men efter den första åkturen var all tveksamhet bortblåst. Den är bra!



Linje 13 till Mälarhöjden var en av de förortslinjer som försvann när tunnelbanan mot sydväst byggdes ut.

Den här linjen har jag säkert åt, till och med i en spårvagn av den här äldre sorten. (Till skillnad mot den modernare "Mustangen" ovan.) Det är linjen till Djurgården, jag tycker det ser ut som den just kört in på Nybroplan och har Birgerjarlsgatan i bakgrunden.


Jag tittade efter bilder på trådbussar men hittade just ingen från Stockholm. Trodde att den formen var borta ur Sverige, men det visade sig att Landskrona har en ganska färsk linje. På den tiden jag åke trådbuss (de fanns här 1941-1964) minns jag att det var problem med att strömavtagarna ramlade av då och då, men det borde man väl kunna förbättra med modern teknik.



Förresten, när jag sökte på trådbuss på engelska (trolleybus) råkade jag hamna på en holländsk sida. Holländska är faktiskt inte helt omöjligt att förstå i skriftlig form: Een trolleybus is een geelektrificeerde bus die van stroom voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding. Voordelen van de trolleybus ten opzichte van de tram zijn de lage investeringskosten en uitwijkmogelijkheid (max. 3,5 meter).

Inga kommentarer: