onsdag 3 oktober 2007

Utrymme att bygga en långhus i Årsta?



Nu är hösten som vackrast, en blandning av sommarens gröna och höstens gula och röda nyanser, luften hög och klar och ännu rätt ljummen - med andra ord bra läge för en promenad på Årstafältet. En gammal kulturmiljö. Här finns en rest kvar av Göta landsväg, den väg bönderna använde när de kom in mot Stockholm från Södertäljehållet.





Är det hagtorn dessa röda bär? Det ser ut som hagtornsblad i alla fall. Det finns en hel del växtlighet och mycket småfåglar på Årstafältet, även på vintern. Snösiska är det ovanligaste jag sett där någon gång. Annars är det gott om pilfinkar, kråkor och skator, grönfinkar och annat smått och gott.



Jag vet inte om det finns några nya planer för Årstafältet och dess omgivningar, men vill man bygga utan att inkräkta på själva fältet finns en lång övergiven vägsträcka att ta till. Här skulle man ledigt kunna smälla upp ett hundra meter långt hus, några våningar högt för att inte ta bort för mycket sol för människorna i de äldre höghusen, och få rum med en massa bostadssökande. Samma raksträcka som är fotograferad av mig ovan syns på sticka snett på på vänstersidan av klippet från Google Earth nedan. Första gången jag kopierat in en Googlebild i den här bloggen för övrigt. Vore det extra bråttom skulle man faktiskt kunna lägga ut en räcka monteringsfärdiga hus här i väntan på "riktiga" nybyggen. Eller skulle man kunna tänka sig en arkitektkreation inspirerad av bronsålderns långthus - det var ju varmt klimat då så det kanske kan passa när/om vi nu går mot varmare tider!




Det diskuteras ju en del om "förtätning" för att få fram fler bostäder. Jag gjorde en närmare förstoring på en del av det befintliga bostadsområdet norr om den övergivna vägen, och ritade sedan för skojs skull in några ställen där man skulle kunna fylla ut (de två sista bilderna nedan). En parkeringsplats och tomrum mellan några höghus fick försvinna. Å andra sidan tvivlar jag på att de boende kommer att gilla en sådan påfyllnad. Jag får väl smyga om jag skall gå förbi det där området i fortsättningen, eller försäkra att jag bara satt och lekte litegrann med datorn!




Inga kommentarer: