torsdag 21 februari 2008

Gratulationer på ettårsdagen


Det här är ett av de två fotografier jag tog för ett år sedan, klockan 15:43:24 för att vara exakt. På Riddarfjärdens is ligger flottar som ingår i rörläggningsarbeten för fjärrvärmenätet

För ett år sedan släpptes bloggen Björnbrum ut i friheten på bloggosfärens gröna ängar. Det var ett experiment, ett provisorium som (likt exempelvis Strömbron här i Stockholm) har permanentats. Nå, en dag tröttnar jag, men är inte riktigt där ännu. Hur det där med besökare räknas är jag osäker på, men enligt StatCounter passerade antalet 25.000 för några dagar sedan. Med drygt hundra tittar per dag får man väl vara nöjd. Jag är ingen vän av publikfriande gallskrikande utan försöker hålla det hela på en någorlunda anständig nivå. Sedan jag beslöt mig för att tillåta kommentarer har bara tre refuserats: ett par som var obegripliga eller intetsägande i förhållande till ämnet, och någon sorts liberal som inte kunde stava eller föra ett sammanhängande resonemang.

Under året har dessutom några "avknoppningar" gjorts - vilka de är framgår av länklistan till höger. Om jag verkligen skall hålla igång så många aktiviteter på nätet framöver är ett frågetecken, men just nu fungerar det rätt bra.

Inläggen den första dagen handlade om människans natur och en vårgalen talgoxe. Då var det riktig vinter i Stockholm vilket man knappast kan säga i år. Människans eventuella natur är dock ett ämne som kan diskuteras i all oändlighet. Forskning pågår dock, och kufar som "the economic man" kan man nog förpassa till kuriosakabinettet. Människan är knepigare än så. Och fåglalivet lär jag återkomma till. De är trevliga små gynnare (nja, inte den där jäkla måsen som lade av en blaffa på min skinnjacka nere på Bergsundsstrand en gång ...).

Avslutningsvis: hej läsarna, och tack för att ni tar er tid!

Inga kommentarer: