lördag 10 maj 2008

Näbbigt


Får jag presentera näbbdjuret? En lustig liten rackare på bilden ovan: den platta näbben är åt höger. Till vänster en bäverliknande bakdel. Pälsklädd, lägger ägg, men diar ändå ungarna och räknas därmed som däggdjur. En så egendomligt sammansatt figur måste naturligtvis kollas upp av forskare. Med dagens genteknik kommer man långt vilket framgår av den här rapporten.

Av näbbdjurets egendomliga utseende skulle man kunna tro att det är en blandning av fågel, reptil och däggdjur. Forskarna har funnit att så är fallet också. Evolutionen har gjort att de flesta däggdjur släppt de drag som kommer från fåglar och reptiler, men näbbdjuret är ett undantag. Det har väl gått bra för näbbisen, och den har inte haft anledning att ändra sig trots att den funnits i bortåt 166 miljoner år.

Man är numera tämligen klara över att fåglarna härstammar från ödlor, från dinosaurierna alltså, så när forskarna fann nära släktskap mellan näbbdjur och kyckling så hade man automatiskt rett ut att ödlor/reptiler fanns i släktträdet också. Det där med fåglar och ödlor är intressant - att titta på en flock pickande duvor i parken skulle kunna jämföras med att titta på en flock pickande smådinosaurier!

2 kommentarer:

Geoffrey Goines sa...

Nja... Det drag som "näbbis" behållt är att den lägger ägg, precis som fåglar och många reptiler. Att den däremot har näbb är ett exempel på konvergent evolution. (eller har jag missuppfattat vad du skrev?)

Sen kan man vara småpetig, och säga att fåglar inte härstammar från ödlor utan från dinosaurier som i sin tur härstammar från en förfader till dagens ödlor/ormar, krokodiler och bryggödlor (och då också dinosaurier, dvs fåglar).

Björn Nilsson sa...

Du har givetvis rätt om äggeriet. Att Näbbis ser ut som en skedand framtill är ju en annan historia. Och inte vågar jag säga emot dig om fåglarnas genealogi heller!-) Som varande amatör inom det här fältet blir ju mina funderingar just amatörmässiga!

Jag följde spåren och kollade in din blogg. Intressant läsning, jag lade till den i min RSS-flödesuppföljning. Kul med nya bekantskaper.