fredag 2 maj 2008

... redovisningsfel?

Ericssons aktie faller igen. Handlare har " hört rykten kring bolagets redovisning i mobilverksamheten. Ryktet går ut på att bolaget måste justera sina siffror beroende på tidigare redovisningsfel" skriver Dagens Nyheter. Vad felet består av specificeras inte, men det är lätt att det trasslar till sig om vaksamheten slappnar av.

Jag minns en sådan episod från senare delen av 90-talet (jag råkade vara hjälten där nämligen). Det var mot slutet av året, ekonomiavdelningen jagade order som kunde faktureras för att resultatet skulle se bättre ut, och jag gav dem visst handtag genom att köra fram orderlistor med ett specialprogram som jag hade tillgång till. Plötsligt hittade jag en order på över en miljard kronor (det var mycket pengar på den tiden) och talade om det för ekonomerna. De tittade i sina system men hittade inget. Det här var så mycket att de borde känna till den. Jag påvisade dock att den verkligen var registrerad i ordersystemet varpå de började slita sitt hår (de som inte redan var flintis alltså). Det här måste ju påverka resultatet! utropade någon. Vi måste prata med revisorerna. - Jag är inte så insatt i bokföringslagen, men jag tror inte det är lagligt att lägga in icke existerande order i bokföringen - speciellt inte om det rör sig om miljarder.

Vad hade hänt då? - Jo, en orderbokare hade fått in en order från ett land i Latinamerika på en viss summa dollar. En stor order kanske, men inte bautastor. Summan var förmodligen väldigt exakt, i dollar och cent, men registreraren glömde decimalkommat, vilket gjorde orderbeloppet hundra gånger större. När sedan denna hundra gånger större summa multiplicerades med svenska kronor blev det till sköna miljarder i Ericssons ordersystem.

Men det blev ingen offentlig skandal den gången. Vi hann sätta dit decimalkommat innan miljarden kom in i ekonomernas redovisning för den månaden, och så glömdes den historien bort. Undrar om det hänt något liknande den här gången? Det är sådant man kallar "den mänskliga faktorn".

På tal om "den mänskliga faktorn". När det fanns ett tryckeri hos L M Ericsson vid Telefonplan fanns där naturligtvis också en faktor (en sådan där farbror i grå eller blå sladdrig verkstadsrock). Han kallades "den mänskliga faktorn".

Inga kommentarer: