onsdag 18 juni 2008

En bild till


En bild till som skulle ha varit med i föregående inlägg om demonstrationen mot FRA-lagen men som jag glömde av. Den kritiske iakttagaren kanske invänder att det är civilanställda snokar och inte militärer som skall sitta i ditt vardagsrum och gå igenom all din elektroniska trafik. En cyniker däremot kanske anmärker att det svenska försvaret numera är så nedbantat att det ryms i garderoberna, kanske med någon liten bas utlokaliserad till källaren. Vardagsrummet är alldeles för rymligt för vår lilla gröna skara.

Jag har läst lite mer i tidningar och bloggosfären under dagen och tycker det verkar som åtminstone mina fasta bloggare är rätt klara över läget idag (till skillnad mot igår när Federley och Tolgfors temporärt lyckades slå blå dunster i en del människors ögon). Gammalt vänsterfolk ser nog rätt nyktert på situationen (det här är ju egentligen business as usual ur vänsterns synpunkt) men för ivriga liberaler måste uppvaknandet ha blivit otrevligt - hela skocken av ledamöter från Alliansen kliver glatt och villigt in i ett kontrollsamhälle som torde ha gjort liberalismens ur-fäder synnerligen förvånade! För att ingen snäll liberal skall bli ledsen kommer jag i fortsättningen att försöka avhålla mig från att kalla Alliansgänget för liberaler. Får hitta på något annat. Undrar om de begriper att de själva nu sätter sig under övervakning av en institution som de inte kan kontrollera? Centralkommittén i Sovjetunionens Kommunistiska Parti lät det ske i mitten av 30-talet, och som bekant gick det illa för många av dem. Sitter det någon svensk Yeshov i kulisserna och väntar på sin chans?

Samtidigt har jag en känsla av att den seger som Alliansen trummar igenom är så ynklig att den bär på sin egen kollaps. Om bland annat vi bloggare kan hålla trycket uppe och bedriva oförsynt klappjakt på de element som stödjer den här lagen kan man kanske få fram ett läge där

  1. Alliansen faller vid nästa val, eller kanske till och med tidigare, och
  2. att socialdemokraterna inte vågar vägra upphäva lagen.
Det är som fan - vad är det för värld vi lever i? Tänk om någon i slutet av 90-talet hade talat om att något sådant skulle hända, då hade ju den stackaren setts som en fullständig knäppskalle! Nu verkar vad som helst kunna passera. Krig under NATO-befäl, hela befolkningen misstänkt för ... tja, något farligt kanske ... . Jag skäms inte för att vara svensk. Jag skäms för att Alliansens riksdagsfår är svenskar. De ynkedomarna är en skam för vårt land. Den som röstar för den här lagen skall aldrig tillåtas glömma det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag vågade förutspå detta redan då, och ansågs mycket riktigt som knäppskalle :-).

Björn Nilsson sa...

Du får väl höja en skål till midsommarsillen och utropa: "Jag hade rätt - det blev fel!"