torsdag 5 juni 2008

Mot Sveriges topp går min färd ... nån gång ... hoppas jag


Den här stackaren fotograferade jag i närheten av Abisko förra året. Det är så här man känner sig när resplanerna plötsligt rörs till - ganska nere!


Just det, ikväll var det meningen att jag skulle ta nattåget till övre Norrland, Lappland, Torne träsk. Det gjorde jag förra året också. Det såg bra ut då, för en gångs skull verkade tidtabellen följas perfekt. Men, som talesättet säger: Man skall inte prisa dag förrän solen gått ner! I Jörn var det stopp eftersom en brand i ett arbetståg längre norrut hade utvecklats till den grad att kontaktledningarna brunnit av. Därmed var det stopp i tågtrafiken. Det blev till att åka buss på slingriga vägar via Piteå till Luleå och ta kvällståget därifrån i stället. Undrar om det inte var medbloggaren Knapsus arbetsplats jag såg från bussfönstret i Piteå i alla fall - en stor jädrans industribyggnad! Jaja, det var första (och förmodligen sista) gången jag besökte Piteå.

Jo, det blir stopp då och då. Det värsta jag varit med om var för en del år sedan när det brann invid järnvägen mellan Luleå och Boden. Då var jag på väg mot Stockholm, men stockholmståget stod bortåt fem timmar på andra sidan branden och vågade inte köra förbi. Det var väl gasflaskor i någon verkstad som kunde tänkas explodera. Ett år var det något signalfel som gjorde att tåget körde i 40 km/t genom halva Norrland, ett annat var det någon som hoppade framför tåget i Uppsala.

Och nu är det ett tåg som spårat ur på något väldigt olämpligt ställe mellan Långsele och Vännäs. Enkelspår och otillgängligt. Möjligen är trafiken igång imorgon eftermiddag, men jag bokar om till lördag och hoppas att det är färdigkrånglat för den här gången. Peppar peppar, ta i trä!

Låt mig avslutningsvis vara optimist och säga: snart kommer jag ändå till härliga ljusa dagar och nätter, friska vindar över fjällhedarna som formligen pressar ner livsluften i de ingrodda storstadslungorna, blåhakar som sjunger som galningar i kapp med lövsångarna i fjällbjörkarnas toppar, smålommars och alfåglars dystra rop från Torne träsks vattenvidder, solblänk i snön på fjälltopparna, gula smörbollar och rosa fjällglim ... ?

5 kommentarer:

Knapsu sa...

Nej,du får allt åka lite längre norrut för att se "min" fabrik som ligger i Karlsborg strax utanför Kalix! Ha det bar ute i fjällvärlden!

Knapsu sa...

BRA heter det!

Björn Nilsson sa...

Jaha, alltid lär man sig något nytt. Men vad är det för jättebygge i Piteå då?

Förhoppningsvis kommer jag iväg på lördag kväll, för vidare befordran blåhakesång etc etc!

Knapsu sa...

Det du såg i Piteå var nog Smurfit Kappa:s pappersbruk.
Förut hette det Assi liksom "min" fabrik men sedan förskingrades svenska folkets gemensamma egendomar ut till privata ägare.
Glöm inte myggstiftet! :-)

Björn Nilsson sa...

Smurfit Kappa ... det låter ju som rena skämtet! Jobbar det små blå smurfar där??

OK, myggmedel var det. Noterat!