fredag 19 september 2008

Releaseparty för Pierre Gillys "Bombdiplomati"

"Releaseparty" är den kärnsvenska termen för att en författare och dennes förlag försöker dra ihop folk någonstans under festliga former för att fira att en bok just har sett dagens ljus och skall släppas ut till den ivrigt väntande publiken. Det var första gången jag deltog i ett sådant arrangemang ikväll, och det handlade om Pierre Gillys nya bok Bombdiplomati. Plats: ett källarhål tillhörande krogen Pet Sounds på Skånegatan.



En trave nya böcker på väg ut i världen! (och ett ölglas som väntar på en törstig själ).



Författare Gilly, till vänster, lägger ut texten.

Det förefaller som om två teman vävs samman i boken. Dels konfliktspelet där Iran finns i centrum, dels hur bilden av Iran som fiende har byggts upp i väst. Jag förmodar att det blir en hel del mediekritik där. Gilly har intervjuat folk i USA som är kritiska till den här processen medan de samtidigt är kritiska till regimen i Iran. Boken hamnar rätt i tiden, kanske bomberna faller över Iran endera dagen.

Ge mig några dagar så kanske jag hinner läsa igenom ordentligt och komma med synpunkter på min blogg Björnrecension.

Inga kommentarer: