söndag 7 september 2008

USA:s regering tar över bolånejättar

Nu kommer nyheterna tätt minsann: USA:s regering tar över de redan regeringsstödda bolåneinstituten Freddie Mac och Fannie Mae "för att undvika stor oreda på de inhemska och utländska finansmarknaderna". Undrar vad det kan innebära? Jag såg tidigare idag i New York Times att man funnit att tillgångarna hos bolagen varit mindre än vad som trotts tidigare. Är det månne ett svart hål som börjar visa sig någonstans i bokföringens irrgångar?

I föregående inlägg ställde jag ungefär frågan om det var "the nanny state" som var ute för att rädda biltillverkarna, och här ser det verkligen ut som om "Nanny Staten" får hålla sina bolånesmåttingar under armarna. De kan ju inte stå på egna ben trots att de har uppnått mogen ålder.

Kommer det här att få folk i allmänhet och "marknaden" att känna sig lugnare i morgon? Det vet vi först i morgon, men det finns ju en paradox att ta hänsyn till: drastiska åtgärder för att få folk att känna sig lugnare kan ju skapa en bild av att läget är väldigt farligt och att man lämpligen bör falla i ett paniktillstånd.

2 kommentarer:

Pierre Gilly sa...

Hej Björn,
Det ska bli releasparty för min bok på Pet Sounds Bar, Skånegatan 80, fredagen den 19 september kl 18-20.30. Det vore kul om du hade tid och lust att dyka upp...
allt gott
Pierre

Björn Nilsson sa...

Jag har aldrig varit på ett releaseparty. Står alla i ett hörn och sjunger "Pleeeease release me, let me gooooo" (gammal hit med Tom Jones) månne? Tiden verkar inte omöjligt och avståndet är överkomligt, så det finns en chans att jag pallrar mig dit. Kanske kan bli en bloggpost av'et också?