lördag 13 september 2008

Var och en sin egen skapargud?


Jag har aldrig sysslat mycket med datorspel. Bland annat fanns ju sådana påfund inte på "min" tid. Datorpatiens har jag lagt, och till och med laddat ner ett schackprogram, men mer än så är det väl inte. (Jag lyckades efter lång tid vinna några partier på nybörjarnivå, men på nästa nivå har det aldrig gått att överlista datorjäkeln, så jag har lagt av med det. Den fuskar nog på något sätt.)

Jag läste dock igår om ett nytt dataspel som heter Spore. Artikeln tror jag inte finns på DN:s nätsidor men en viss demonstration av spelet hittar man på dess egen hemsida. Som jag förstår det blir man skapargud i sitt eget universum, konstruerar enkla livsformer som sedan får utveckla sig till alltmer avancerade former. Bara att man kan göra sådant i datorn är fantastiskt, men som vanligt kom lite andra tankar in i bilden.

Vad gör man i det där spelet? - Man skapar en virtuell värld. Eller virtuella laboratorier. Det har jag skrivit om flera gånger för drygt ett år sedan. Tryck på taggen "virtuella laboratorier" nedan för att komma dit. "Riktiga" vetenskapsmän är ju redan inne i spelvärldarna och gör experiment.

Men politiskt/samhällsvetenskapligt då? Skulle man kunna tänka sig en användning där? Jodå, om man exempelvis tar Marx' klassiska modell för samhällsutveckling och översätter den till en datoriserad modell, och sedan fyller på med så mycket data som möjligt från dagens verkliga liv kanske man skulle kunna få intressanta resultat.

I en virtuell värld kan man ju ändra parametrar rätt radikalt utan att någon stackare kommer att göra sig illa. Ett experiment jag kan tänka mig: Det är känt från en del undersökningar att folk på många håll i världen inte är så glada i jättestora inkomstskillnader. Nå, antag att man först skapar en virtuell värld som ser ut ungefär som den som vi lever i nu, och sedan tar man och inför en regel om att högsta inkomsten inte får vara mer än tio gånger högre än den lägsta, och så kör man systemet och ser vad som händer.

Jag tycker att vänstergrupperna skulle ta en titt på de här möjligheterna i stället för att hålla på med annat oväsentligt trams.

Inga kommentarer: