tisdag 9 december 2008

Adventsljus


En fördel med levande ljus är den trevnad de sprider omkring sig (jaja, tänk bara på att placera dem på ett sätt så att det inte kan hända några otrevligheter, finns det mossa i ljusstaken så använd den sort som är behandlad så den inte kan brinna, lämna aldrig levande ljus utan uppsikt) och att de bidrar med lite värme denna kyliga årstid.

En aspekt som kanske är förbisedd är att skenet från ett ljus är lite magert om man vill läsa morgontidningen vid dess sken, men redan vid andra advent gick läsningen bra utan att elljuset behövdes tas till hjälp. Fast jag fick ju ha näsan ganska nära papperet förstås. Snart är det tredje advent och då blir det ännu bättre. Och sedan fjärde advent, men då sitter man och tuggar på naglarna och väntar på tomten och har inte tid med morgonblaskans plattityder.

Och du har väl en katastrofväska lätt åtkomlig någonstans med det viktigaste: däri ingår värmeljus, vanliga ljus och tändstickor, samt en lite batteriradio. Den knäpper du på när det är mörkt i omgivningen och all el verkar borta, och då säger radionnyheterna att "strömmen har gått i halva Sverige", varpå du säger "det vet jag ju redan" och sätter dig att läsa en god bok i skenet från ett ljus.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sen vi var utan ström i åtta dygn, efter Gudrun, mitt i vintern, är jag närmast allergisk mot levande ljus. De första dagarna gick väl an, men på tredje dagen grät jag. Så jag ryser varje gång jag ser ett stearinljus idag :-). Så här finns igen adventsljusstake minsann.

Vad ska inte de säga som var utan el i fem veckor?

Björn Nilsson sa...

Hm, måste tydligen tänka på att det kan finnas känsliga läsare ute i landet ...! Kanske får skriva något om det romantiska skenet från en gammal hederlig fotogenlampa?

Nicke Grozdanovski sa...

Jag älskar ljus, de är verkligen välkomet så här års :)Tänk förr när de inte fanns el vad gjorde folk då och hur skulle de klara sig utan stearinljus och andra ljuskällor

Anonym sa...

Nåja, så lätt skrämmer du inte bort mig från din blogg, som jag uppskattar mycket.