tisdag 27 januari 2009

Skarpsynt observation

Jag är nog oenig med excellensen Carl Bildt i det mesta, men håll med om att han har en skarp observationsförmåga:

Även denna långa dag nådde så småningom fram till sitt slut. Det brukar som bekant bli så.

"Äh, vaddå, det där låter ju fånigt" kanske mången inbiten vänstermänniska säger. Nja, säger jag, just sådana här fraser verkar vara ett gott bevis på att Bildt faktiskt skriver sina saker själv (hur 17 han har tid med det!) och att det inte är spökskrivare i farten. Är man lite känslig för litterära nyanser så "hör" man ju faktiskt Bildts lite torra röst och hallandsmål i överklasstappning bakom orden. Och lite intellektuell är ju killen också. Det slår igenom.

Jag fick samma intryck en gång när jag läste en bok av gamle statsministern Ingvar Carlsson - bakom orden jag läste hördes den där gälla, lite hackiga torgmötesstämman. Jag har faktiskt hört någon som uppgav sig höra min röst bakom saker jag skrivit också. Och generellt när man läser saker & ting i bloggosfären - nog "hör" man från de skrivna orden vilka som är lugna och eftertänksamma, förvirrade och frågande, eller gallskrikande galningar och ohängda lymlar!

På annan plats tycker Bildt återigen att Sverige borde gå med i EMU. För tillfället är en intressant fråga om något land som redan är medlem (Grekland ligger nära till hands) kommer att bli tvunget att kasta in handduken, så där får man allt vara försiktig. EMU är ett politiskt projekt mer än ett ekonomiskt, och den ojämna ekonomiska utvecklingen talar emot att använda samma valuta över stora delar av Europa. Euron vilar mer på lösan sand än på hälleberget, om vi skall prata bibliskt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha... det stämmer det du skriver...