fredag 8 maj 2009

Anarkistramsa om terrorism??

I ett tidigare inlägg om anarkisterna på Första maj i Stockholm hade jag i efterföljande kommentarer en förmodan om att det förekom talkörer om terrorism. Någon protesterade mot det, men nu har jag försökt lyssna in mig på ljudet till en liten filmsekvens där några i det "svarta gänget" på Katarinavägen verkar ropa "Ingen jävla pacifism / (ohörbart) bomber (?) terrorism". Finns det någon som var med som kan bekräfta eller dementera, och om det nu var fel tala om hur ramsan egentligen lät? Jag kan ju ha hört fel! (Hoppas jag ...)


Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Jens Holm – EU Inifrån – Boktips, H Palm skriver Bokhandel och antikvariat - samma kris, samma krig., slutstadium skriver Vad få vet…, Anders_S skriver Enhedslisten: aktivistisk og antikapitalistisk, Björn Nilsson skriver Mysiga engelsmän? Eller snarare mordiska?

2 kommentarer:

Chris sa...

Tja, anarkister är väl inte direkt kända för att förespråka icke-våld genom historien. Så ramsan kan nog ha sett ut lite hur som helst tror jag... Det är det som är det fina med anarkismen, inga jobbiga ideologiska regler som man måste anpassa sig till, kan förklara varför det känns ganska lockande ändå.

Björn Nilsson sa...

Man kan nog inte vara så generell. En del är våldsamma, andra synnerligen fridsamma. Det är väl det som kan samlas under etiketten "inga jobbiga ideologiska regler" förstås. Det enda säkra (?) man kan säga om anarkister är väl att de vill bli av med alla härskare per omgående.