måndag 24 augusti 2009

Flemingsberg ist eine Reise wert!

Husserl ... vem phanken är Husserl, jag har aldrig hört talas om'en, är det någon ny tysk tomte, usch jag gillar inte de där tyska plattfötterna!


Jaha, det var första dagen på filosofiska kursen idag. Av de förhållningsorder som skickats ut tidigare hade jag fått för mig att Fritz Nietzsche var förste man - eller skall vi säga "övermänniska"? - att förklaras. Men i stället började föreläsaren prata om en nisse som jag inte vet så mycket om, Edmund Husserl. En tysk i alla fall, och vår vän Fritz "der Übermensch" Nietzsche hade inte så mycket till övers för tyskar verkar det.




Ett fotografi jag tog på väg till skolan. En järnvägstelefon på Södra station. Notera att den har den gamla signaturen från L M Ericsson. Jodå, långt innan man hittade på "Ericsson tre korvar" tillverkade bolaget bland annat telefoner för järnvägen. Trafiksignaler gjorde man också, och en massa andra saker. Till och med kulsprutor under Andra världskriget.




I Flemingsberg pågick arbete med fasaden på det fina biblioteket som invigdes för några år sedan och som skolan kan vara stolt över. Kvaliteten på de tidiga fasadarbetena var dock mindre god. Det var skifferplattor som hotade att ramla ner och krossa stackars bokälskare på väg till eller från sitt tempel, och det är ju inte så bra!



Avdelningen för lite förvirrande foton. Är man ute eller inne? I själva verket ser man genom en glasad passage bort mot bostadsområdena öster om Flemingsbergs station. En gång i tiden hade de väl inte det bästa ryktet, vilket ju är ganska vanligt för nya bostadsområden som dessutom ligger lite "vid sidan av". Stationen fanns ju inte på den tiden. Det var bråk och elände, sociala problem och folk som försökte sprätta upp varandra med farliga knivar. Men nu tror jag det har blivit bättre. Och går man förbi de där husen kommer man till stora skogar som det kan vara trevligt att vandra i.


Nietzsche hade synpunkter på mat också. Tysk sådan var inte så bra. Engelska kokkonsten totalspolade han och jämförde med kannibalism. Han var lite rolig då och då den gode Fritz! För vem fasen vill plåga sig med den engelska kokkonsten - som "konst" betraktad utmärks den mest av sin frånvaro skulle jag vilja hävda.

Tidigare vänligheter och ovänligheter om Nietzsche på denna blogg:

1 2 3 4 5 6

Inga kommentarer: