söndag 28 februari 2010

De finurliga etruskerna


Jag nöjesläser en liten kurs om etruskerna denna vår. Intressant nog har jag bara mött positiva reaktioner när jag omtalat det för andra. "Åh, du kommer att älska etruskerna!" Och det är ju trevligare än om någon hade sagt exempelvis "äsch, de där jäkla kryptofascisterna" eller något annat i ogillande stil.

Det skrivs mycket om "de mystiska etruskerna". Fast det är mest blaj tror jag. Det mystiska med etruskerna är väl att de fragment av språket som är bevarat visar att de inte talade ett indoeuropeiskt språk. Och så fanns det redan under antiken olika förslag om varifrån de kom: om de var invandrare från Anatolien (nuvarande Turkiet) eller om etruskerna var urbefolkningen i mellersta Italien. Det kanske är både - och.

Etruskerna bodde i området norr om Rom, men deras inflytande spreds under några hundra år upp till nordliga Italien och ner längs kusten långt söder om Rom. Sitt skriftspråk lånade de från grekerna som i sin tur hade fått skriften från fenicierna. Något särskilt mystiskt med dem var det nog inte. Jag tycker snarast de ser finurliga ut. Hur låter det? "De finurliga etruskerna."

De råkade bo ungefär på rätt ställe vid rätt tid. Järntekniken höll på att slå igenom i Europa och det fanns goda järnförekomster i deras område. Landet var också bra för jordbruk och så låg det längs en av handelsvägarna från östra Medelhavets högkulturer upp mot centrala Europa. Att väva fina tyger kan också ha varit en av deras specialiteter. Med andra ord var förhållandena sådana att åtminstone den etruskiska eliten kunde äta sig feta och glada och ordna glada partajer med exempelvis flöjtspelare, som visas på målningen nedan.




Anledningen till att etruskerna försvann var nog att de bodde i självständiga städer, som grekerna. Något enat rike fanns inte. En av deras underlydande städer befolkades av effektiva men ganska otrevliga människor som slog ut de etruskiska städerna en efter en tills ingen fanns kvar. Delar av den etruskiska överklassen gick också över till romarna. "If you can't beat them, join them." Det var på det sättet som det Romerska världsväldet grundades, på ruinerna av nära och fjärran grannar. Och kan man känna samma värme för romarna som för de mer skugglika etruskerna?

1 kommentar:

Lena Källman sa...

Eftersom jag är mitt uppe i "Romarblod" kan jag bara svara nej på din avslutande fråga.