söndag 21 februari 2010

Treårsjubileum

För exakt tre år sedan, den 21 februari 2007, startade min solokarriär inom bloggvärlden. Jag hade knappast tänkt att det skulle bli ett flerårigt projekt, och att det dessutom skulle få några avläggare. Men efter ungefär tre år och 180 000 träffar på denna blogg (och ungefär 50 000 på de tre andra) är det svårt att lägga av.

Hur kan man fira detta? - Exempelvis genom att bara skriva det här inlägget idag och sedan ägna sig åt andra saker!

Så här ser statistiken över träffar ut. Räknaren satte jag in först ett par månader efter att bloggandet började, så siffrorna är inte helt exakta vad det gällde början. Den mystiska spiken i statistiken uppträdde samtidigt som jag lade upp en film med Leningrad Cowboys. Gissar att sökmaskinerna världen över reagerade på cowboys särskilt. Hoppas några hann bli förvånade!

Som synes går det uppåt och nedåt, med en svagt uppåtgående tendens, och det gör ju att det är svårt att lägga av och "svika" de trogna läsarna. Jag satsar i alla fall inte på att försöka konkurrera med bloggarna med enorma besökssiffror, inte ens med de storaa vänsterbloggarna.





För den som missat det: här är mina tre andra nedslag i bloggosfären. Uppdateringen av Björnrecension har varit dålig på senaste tiden, men den har ändå några tiotal besökare varje dag och gamla inlägg som fortfarande läses.





Hallå, ta hit en knippe bananer så ska jag dela med mig till de andra och visa hur social, altruistisk och empatisk jag är!

Mitt första inlägg för tre år sedan handlade om Den mänskliga naturen och Frans de Waals forskning på apor för att försöka spåra rötterna till människans moral i samhället. Jag kan inte hitta på något annat sätt att fira mig själv än att citera hela inlägget, samt låta bli att skriva något mer i den här bloggen idag:

Hur är det med den mänskliga naturen? Är vi stygga och egoistiska, eller rätt hyggliga prickar? Det är förmodligen en evighetsfråga som är svår att lösa exakt, men i Dagens Nyheter idag (2007-02-21) refereras till en bok av Frans de Waal som kanske ger en del ledtrådar.

de Waal är primatforskare. Han forskar om människoapor, som chimpanser. Erfarenheterna har han tillämpat på människans utveckling. Enligt artikeln var ett moraliskt uppträdande en fördel för de första människorna. De jägare och samlare som samarbetade hade lättare att klara sig, och deras gener fördes vidare till nya generationer. Och därmed har ett moraliskt uppträdande hamnat i människans arv och natur.

Det finns dock en hake: moralen gäller först och främst inom den egna gruppen. Vi kan alltså samtidigt vara moraliska mot våra närstående och slå ihjäl folk som tillhör andra grupper. Kan den knuten lösas upp? Tja, kan vi övertala oss själva att hela mänskligheten tillhör vår egen lilla grupp av jägare och samlare kanske vi alla kan vara vänner ... .

6 kommentarer:

Lena Källman sa...

Grattis till 3-årsjubiléet! Det är strongt gjort att orka hålla bloggen levande under så pass lång tid. Lycka till i fortsättningen!

Kerstin sa...

Gratulerar till treåsjubilieet. Vi uppskattar din blogg och hoppas du ska fortsätta länge än.

Björn Nilsson sa...

Tack. Då får jag väl hitta på något i morgon också.

Karl Malghult sa...

Gratulerar! Hoppas du gidter ännu ett tag till!

Pierre Gilly sa...

joyeux anniversaire!

Björn Nilsson sa...

Merci bien!