tisdag 20 juli 2010

Förstärkt verklighet


Man känner sig rätt stirrig när verkligheten runt om en skenar iväg - skall man försöka följa med, eller sitta på en pinne och se framtiden an?

Om man tycker att det är för varmt för att orka läsa något nu, exempelvis det här blogginlägget som jag skrev för några dagar sedan, kan man i stället nyttja datorns möjligheter för att lyssna på någon som läser upp en artikel. Jag pekade i bloggposten på en speciell tillämpning av förstärkt verklighet (AR, Augmented Reality), nämligen att få fram information om bussar vid vissa hållplatser i Stockholm. Men om man går in här kan man lyssna till eller ladda ner en ljudfil från Forskning och Framsteg om teknikens användningar i stort. Inte för att jag begriper hur det fungerar, men det är märkliga möjligheter som utvecklas. Och som marxist och mcluhan-ist vet man att teknikens förändringar kommer att slå tillbaka på människornas tänkande och på sikt kanske till och med kroppar.

Om du ändå är på gång och vill lyssna på mer, så varför inte den här artikeln om datormoln? Det är också en FoF-artikel som finns som ljudfil. Kanske bäst att lyssna snabbt innan tekniken har skenat vidare runt nästa hörn!

2 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

För mina blinda kompisar är det en höjdare. Själv har jag inte lyckats hitta något annat vettigt användningsfält för mobilen än att ringa hem till min fru och säga "jag är försenad".

Björn Nilsson sa...

De äldre modellerna hade en extern antenn som man kunde använda exempelvis för att klia sig i örat med, men den möjligheten har ju försvunnit.