torsdag 23 september 2010

Ide - bra idé



Som min gamla mor påpekade för många år sedan: människan är felkonstruerad, man skulle kunna gå i idé under vintern. Tänk så skönt att bara sova bort de mörka dystra vintermånaderna, och sedan vakna upp ungefär när den sista snön smälter bort och de första vårfåglarna och vårblommorna ger sig tillkänna! Åtminstone borde alla som heter Björn få del av denna lysande tanke!

(Om jag gör lite fler fula teckningar till den här bloggen kanske jag skrämmer bort läsarna och kan lägga ner den - smart idé när man bara vill gå i ide!)

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Har du också drabbats av de nyliberala egoismen. Varför ska inte även Icke-björnar få gå i idé och sova bort vintrarna. (Trevliga teckningar för övrigt - fler sådan :-).

För övrigt har vi båda visa föräldrar, fast min pappas vishet avspeglades i yttrandet: I det här landet ska man inte bo, här ska man bara odla plank.

Björn Nilsson sa...

Jag kollade SCB:s namndatabas för att se hur många som skulle beröras:

Efternamn

* Det finns 1717 personer som har efternamnet Björn.

Förnamn

* Det finns 24 kvinnor som har förnamnet Björn. Av dessa har 1 namnet Björn som tilltalsnamn.
* Det finns 61254 män som har förnamnet Björn. Av dessa har 37616 namnet Björn som tilltalsnamn.

Men det är klart: alla som vill sova bort den ruskiga vintern borde få göra det. Och sedan kan de gå ut i den knoppande våren och odla sina plankor!