lördag 9 juli 2011

August om dumhet och konservatism



För den allmänhet som oroad undrar hur det går med mitt projekt att läsa Strindbergs samlade verk, och bli klar med det under Strindbergsåret som infaller nästa år, kan jag upplysa: "Det går bra". Jag är nu inne i band sex av Augusts Samlade verk, vilket råkar vara hans smash hit Röda Rummet. Föregående volym innehåller Mäster Olof, i tre versioner, och jag kanske återkommer med några godbitar till citat därifrån och från tidigare band. Men varför inte redan nu ta bara en liten bit ur Röda Rummet, ur något som man kan kalla arbetsbeskrivning för en tidningsredaktör i ett konservativt och regeringstroget organ:

... han skulle vara osjälvständig, liten smula dum, emedan bolaget visste att den sanna dumheten alltid åtföljes av konservatism i tänkesätt och därjämte en viss bakslughet, som känner förmäns önskningar i luften ...



Citatet finns i "Samlade verk" band 6, Röda Rummet, sidan 105.

Föregående inlägg i denna serie gräver man fram här.

2 kommentarer:

Pierre Gilly sa...

Det finns bara en August och Arvid ar hans profet :)

Björn Nilsson sa...

Arvid, vem är Arv ... äh, jag skojade bara!