måndag 25 juli 2011

När Jorden rapar metan är det fara å färde

Senast jag var inne på ämnet "massdöd" på bloggen var här när det handlade om dinosauriernas plötsliga försvinnande för 65 miljoner år sedan. Då var det en hårtslående meteorit, samt kanske andra naturliga orsaker, som snabbt slog ut dinosaurierna och beredde livsrum för däggdjuren - sådana som du och jag alltså.

Men för 201 miljoner år sedan skedde också en massdöd. En stor del av den tidens liv försvann, och i stället kunde dinosaurierna utvecklas till härskare på den här planeten under en enormt lång tidsperiod. Varför hände detta? Forskare i Köpenhamn tror sig ha hittat ett svar, och det innehåller element som är oroande även för oss.

Då var det våldsam geologisk aktivitet på Jorden. Det som skulle bli Atlanten höll på att bildas när Europa, Amerika och Afrika gled isär. Väldiga vulkanutbrott och lava som vällde ut på den nya havsbottnen gjorde att metan som normalt borde vara låst på bottnen utlöstes och kom upp i stora mängder i atmosfären. Det var en process som varade hundratusentals år, men under några tiotusentals år tycks det ha varit ett extra kraftig utbrott. Den som har läst lite om klimat vet att växthusgaser är olika starka, och metan slår mycket hårdare än koldioxid när det gäller att skapa växthuseffekt och värmechock.

När jag läste det där tänkte jag direkt på metanet som ligger infruset i de nordliga tundrorna, och oron för vad som kan hända om det sker en snabb upptining i norr och metanet släpps loss. Det gäller även i svenska nordliga marker där man märker att tundran förändras. Kommer det åter att bli en relativt långsam process, så att vi människor (eller jag åtminstone) hinner dö ut innan helvetet bryter loss, eller ... ?

Samtidigt kommer frågan: om detta har hänt inte bara en utan flera gånger tidigare, långt innan vi fanns här, varför skall vi reagera på en naturlig process? - Jag kan inte svaret, men är det så att vi har möjligheter att påverka utvecklingen genom att förvärra eller lindra den globala uppvärmningen så krävs det rätt goda argument för att vi bara skall rycka på axlarna och fortsätta som förut.

Jag hittade uppgifterna om detta här och här.

Inga kommentarer: