måndag 24 oktober 2011

Oceaner i rymden


På 173 ljusårs avstånd (det är ju ganska nära om man tänker på hur stor rymden är) har astronomer upptäckt massvis av vattenånga omkring stjärnan TW Hydrae. Runt stjärnan svävar en skiva av materia som kan bli till planeter i ett solsystem så småningom. Det intressanta med vattenångan ute i den svinkalla rymden är att den kan fastna på stoftpartiklar som så småningom växer till jättestora isklumpar som eventuellt kan ramla ner på någon planet och förse den med vatten. Enligt astronomerna finns det vatten som räcker för flera oceaner därute.

Jag har för mig att jag läste för tiotals år sedan om teorier att Jorden fått sitt vatten från nedslag av is-kometer, så eventuellt kan man nu bekräfta detta genom att studera händelserna omkring TW Hydrae. Vatten är en förutsättning för liv i de former vi känner till, och de här upptäckterna bör stärka uppfattningen att det kan finnas liv på annat håll i rymden.

2 kommentarer:

Skvitt sa...

Bloggtoppen hackad!
Tack för tipset!

Du kan hämta min bild och använda i ett varningsinlägg!
http://skvitts.files.wordpress.com/2011/10/bloggtoppen-hackad.jpg

Alla som läser detta och har egen blogg bör föra budskapet vidare i sina egna bloggar och får självklart använda min bild!

/Skvitt

Anonym sa...

När man på olika sätt blickar ut i universum får man ofta en stunds nästan hissnande känsla. Och hela tiden nya upptäckter av universums yttre delar...

Kjell Martinsson