måndag 12 mars 2012

Arkivflytt

Första gången jag var på Arbetarrörelsens Arkiv och Bibliotek var någon gång i början av nittiotalet. Jag släktforskade och funderade om det fanns något material om farfar som var plåtslagare. Det fanns det, jag kunde nedteckna data om hans arbetslöshetsperioder bland annat. Sedan kom jag tillbaka som veteranstudent under detta årtusende och samlade material till några uppsatser om arbetslivshistoria. Minns hur jag satt där i sommaren, en sådan där supervarm en, och halvsömning bläddrade och antecknade från L M Ericssons verkstadsklubbs protokoll. Puh, jobbigt, men det gav mycket information.

Förra året kom uppgifter som tydde på att vår numera milt sagt nedgångna arbetarrörelse tänkte göra sig av med arkivet helt och hållet. Nu verkar det - tack och lov - inte bli så illa, det planeras flytt till Flemingsberg. Inte lika centralt som vid Norra Bantorget, men de dagar pendeltågen går kan man alltså ta sig godbitarna i alla fall. Kanske närheten till Södertörns högskola ("ett stenkast", hur långt nu det kan vara?) med studenter och forskare kan bidra till att liva upp verksamheten också.

Inga kommentarer: