lördag 12 maj 2012

En tia också

I föregående inlägg vad det femmor för hela slanten (fyndigt uttryckt, va!), men här höjs valören och det blir en tia i stället. Men inte vilken tia som helst, utan en som utgavs till Riksbankens trehundraårsjubileum år 1968. En tia 1968 skulle motsvara ungefär 42 kronor idag, för övrigt.

Baksidan på sedeln, ser ut som Gamla stan!

Framsidan. Klicka upp den för större format! Det är samma dam där till höger som återfinns även på en av femmorna i föregående inlägg. 

Liksom på femman finns ett lejon med, men jag tycker det ser ut som om ...

... lejonet verkar skrika: Sluta trampa mej på svansen, kärring!

"Vilken tia som helst" såg ut så här år 1990, medan jag ändå är i farten - nu blir det vad jag tror inget mer prassel med sedelpapper på den här bloggen:

Det skall väl föreställa snöflingor och norrsken ...

... och så var det "gamle kungen" igen!

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Den översta sedeln visar Riksbanken som en gång i tiden låg i det huset. Idag står Evert Taube utanför samma hus, vilket nog får sägas vara en felplacering, han borde stå utanför Den gyllene Freden litet längre bort på gatan t v. Där skulle han säkert känna sig mer hemma än utanför gamla Riksbanken.

Björn Nilsson sa...

Jaha, det var därför jag kände igen huset.

Taube passade nog bättre på Freden, det håller jag med om. Den första banken slutade ju med en krasch förresten, så jag undrar hur mycket det var att fira.