fredag 15 juni 2012

Tuffa bönor i omloppsbana

1963 blev sovjetiskan Valentina Teresjkova den första kvinnan i rymden. Det väckte visst uppseende, och på svenska dåtida supergruppen The Spotnicks LP "The Spotnicks in Spain" finns en låt tillägnad henne: Valentina. Vet inte om den går att plocka upp på nätet någonstans, jag gjorde ett halvhjärtat försök men lyckades inte. LP har jag däremot i ett hörn.

Kosmonaut Valentina i full mundering

Nu inträder Folkrepubliken Kina alltmer i rymdklubbens elitlag. Sovjet/Ryssland sände/sänder upp kosmonauter. I Kina heter de taikonauter. Men resultatet blir detsamma: upp i rymden med en jäkla fart och sedan får man kämpa med tyngdlösheten tills det blir dags att åka ner till jordytan igen. Lyckas kineserna med en planerad uppskjutning till helgen så kommer deras rymddam att se ut så här:

Taikonaut Liu Yang, en tuff brud från Kinas flygvapen
Kolla in den här sidan med bilder och upplysningar. "Lycka till" säger jag (vad det nu kan heta på kinesiska)! Själv tycker jag det är lugnast att hålla sig på terra firma (fasta marken)!

5 kommentarer:

martin sa...

Vid tiden för Valentinas resa vittnade ju NASA representant inför kongressen med orden:

"Tanken på en amerikansk kvinna i rymden får mig att må illa. Hellre skickar jag upp en apa i rymden än en bunt kvinnor."

Är det sådan friheten är?

Min son, det var på 1900-talet. På den tiden trodde man att samhället var tvunget att vara socialt efterblivet för att uppnå materiellt välstånd.

Björn Nilsson sa...

USAmerikanska kvinnor kanske inte var lika bra på jobb i rymden som en skärpt apa!

martin sa...

Tja, om man skall dömma av de man ser mest på TV så är jag väl böjd att hålla med, men även med en så vida spridd bimbokultur, så finns det riktiga kvinnor i det landet också.

Björn Nilsson sa...

Eller vid närmare eftertanke: när Rosie the Riveter inte längre behövdes kunde man sortera in henne i facket som helkorkad hemmafru i stället. Det finns ju en del "roliga" annonser från den tiden, med hemmafruar som ur dagens synpunkt verkar vara hämtade från dårhusets avdelning för väldigt klent begåvade personer.

Kerstin sa...

Björn:
Dina omdöden om amerikanska kvinnor gäller ju precis lika mycket för amerikanska män - sådana genomsnittet är.