söndag 1 juli 2012

Sista grav-flukten ...

... för min del, och för denna gång. Här är de sista fotona från min utflykt till Norra Begravningsplatsen och därmed avslut på den serie inlägg som började i torsdags med Strindbergs sista vilorum.



Jag hade ju letat efter den gamle arbetarledar-pionjären August Palms grav när jag hittade Albert Ranfts gravsten. Men här här vi Mäster Palm i egen hög person, och graven där han och en del av familjen är gravsatt. Enkel och snygg. Han står ju staty på Norra bantorget också - av någon anledning med ryggen mot LO, men det kan ju vara symboliskt. Palm kom ordentligt på kant med de alltmer samhällsanpassade socialdemokratiska ledarna av Brantings typ.




Bakom Ranfts grav stack något konstigt upp. Jag måste ta en närmare titt. Det visade sig vara ett minnesmärke över Betty Pettersson (död 1885) som var Sveriges första kvinnliga student. Uppseendeväckande på den tiden.





Och från studier till nöjeslivet. Sigge Wulff i egen hög person ... "Har ni sett Kalle P / jojomen, var lugn för de'". En elegant i Stockholms nöjesliv i slutet av 1800-talet. Sigge Wulff var artistnamnet, i verkligheten hette han något annat. Om han levde hårt vet jag inte, men han dog ung i alla fall, bara några och tjugo år gammal. På hans tid var det knapert med inspelningsmöjligheter, men här finns en senare film med Gösta Ekman (den äldre) i rollen som Sigge, framförandes dennes smash-hit 'Isabella'. Det här är något annat än tramsiga rappare!


4 kommentarer:

Lena Källman sa...

Vilken elegans han har, Gösta Ekman! En tandemcykel skulle passa perfekt på Skåne-semestern för mig och min man. Frågan är bara hur man sätter fast en sådan på cykelstället på biltaket...

Björn Nilsson sa...

Gösta den äldre tillhörde en generation artister som inte hade så mycket hjälp av tekniska finesser som kunde dölja brister i det egna utspelet. Jämför hans textning med dagens ofta otydbara suddiga bröl!

Ni får ta bilen i släp efter cykeln och trampa iväg mot Skåne!

Hansg sa...

Tack Björn!
På TV för ca 10 år sedan, såg jag Gösta Ekman framföra även Calle-P-visan, men den har jag inte hittat på nätet. Har du?
vänligen
hansg

Björn Nilsson sa...

Hej Hansg,
jag sökte lite efter Calle P när jag skrev inlägget men hittade den inte. Det kan betyda att den inte finns eller att jag letat för dåligt. Men texten finns på den här adressen http://www.musikattminnas.se/spela/Kalle-P-.htm och där har man lagt in ackorden också. Så har du ett hum om melodin och tillgång till en gitarr kanske du kan bli din egen Calle P!