tisdag 18 oktober 2016

Framtidstro - 5000 godståg per år

13-14 tåg varje dag, med varutransporter mellan Kina och Europa. Det är ganska mycket. Men varför trycker kineserna på om dessa järnvägsprojekt? Jo, dels så ger de

... an alternative to slower and riskier sea freight and much costlier air cargo.
En risk med sjöfrakt från Kina till Europa, förutom dåligt väder och skeppsbrott, är nog att kineserna är oroliga för att en motståndare - vare sig det nu är USA eller Indien - vid en konflikt skulle försöka klippa av sjölederna mellan Östasien och Medelhavet. 

Dessutom kommer dessa järnvägar att fortsätta bortom Kina, så att ännu större områden knyts samman:

The development plan shows that the cargo train service system will consist of three routes -- an east route, a central route and a west route. The routes will not only connect China with Europe, but also with East Asia and Southeast Asia.

Some 43 transport hubs will be created along the three routes and 43 railway lines will be built, according to the plan.

Titta gärna på kartorna i det här inlägget! Djärvt och optimistiskt, det kan man säga att Kinas OBOR-projekt är!

Finns det problem längs (järn)vägen då? - Ja, säkert massvis av stora och små sådana. Rälsen går ju genom många länder, och lokala kriser kan uppstå. Ett stort frågetecken är om ett storkrig dras igång. Med ett allt konstigare USA vet man ju inte hur det går.

Ett annat orosmoln är kommande faser i den kapitalistiska krisen, med svåra störningar i handel och därmed produktion. Det kan vara så att Marx idé om "profitkvotens fallande tendens" slår igenom. Man kan säga att det innebär att kapitalisterna inte finner det profitabelt att investera i den reala ekonomin. Kapitalismen drivs av vinster, och sinar vinsterna vill inte kapitalisterna hålla sina verksamheter igång. Eftersom det är  den reala ekonomin, med handfasta varor och tjänster, som är kapitalismens grundval (till skillnad mot överbyggnaden av spekulation) kan det innebära tvärstopp i världsekonomin. Och då kanske det inte blir så mycket att lasta på tågen.

Man kan undra hur diskussionerna går i den kinesiska regeringens mest slutna rum. Är Kinas kommunistiska (?) parti berett att lägga om den kapitalistiska linjen till något annat vid en jättekris? Eller tänker man fortsätta som nu, och kanske köpa upp en konkursmässig omvärld för billigt pris?

Inga kommentarer: