torsdag 17 november 2016

Nästa flyg från Engels?

För några dagar sedan såg jag militär-skvaller (eller lite snällare: underrättelsematerial) om att ryska strategiska bombflyget är redo att angripa syriska mål från sin bas i Engels. Staden Engels är uppkallat efter Marx understödjare och medarbetare och geni på egen hand: Friedrich Engels. Jag gjorde lite kartsökningar. Kanske det gick att hitta den där basen? Jag har ju tidigare hittat en annan bas för långdistansbombarna som var fullt synlig på Kolahalvön, och kanske Engels-basen var lika synlig? Flygfält brukar vara ganska lätta att se.

Jojomen, här har vid den, vid ettan i röda ringen på kartan. Först ser vi allmänt var Engels finns i förhållande till Syrien:



Dessutom har jag ritat in den tänkta flygvägen från Engels till trakten av Aleppo: över södra Ryssland, Kaspiska havet, över land efter medgivande från respektive regeringar i Iran och Irak, och till sist Syrien och ... PANG I BYGGET! En god styrkeuppvisning för såväl vänner som fiender och de som står mittemellan och tvekar. Har en känsla av att ryssarna vill ha slut på det här dj-a kriget så snart det går.

Så här ligger flygfältet. Ganska nära själva staden. Det blå uppe i vänstra hörnet är stora floden Volga.


En hel del mindre flygplan samt några större syns härnedan. Jag har tittat lite närmare på bilderna och undrar om det inte är de mindre planen som är strategiska bombflyget. Påminner om bilderna i artikeln jag hänvisar till. Nu är jag ju ingen Carl Bildt som säkert kan vakna mitt i natten och rabbla vapentyper och kan givetvis ha fel. Om det är fel så skriv och klaga!


Ganska biffiga plan, men jag vet inte vad just de är bra för.


Inga kommentarer: