fredag 30 juni 2017

Den som lever får se

När jag läser en sådan här sak blir jag orolig. Hur många gånger tidigare har höjdare på olika håll proklamerat att nu är det slut med kriserna? - Flera gånger. Nu rapporteras chefen för Federal Reserve i USA, Janet Yellen, ha sagt detta:

– Skulle jag säga att det aldrig någonsin kommer en ny finanskris? Du vet troligen att det skulle vara att gå för långt, men jag tror att vi är mycket säkrare och jag hoppas att det inte sker under vår livstid och jag tror inte att det kommer att ske, sade Fedchefen.

När det pratas om att ekonomin är "urstark", att alla "fundamenta" är goda, etc. etc. är det dags att bli orolig. Är det möjligen så att Yellen har fått veta av doktorn att hon inte lever så länge till, och att hon därmed med gott samvete kan utlova att det inte blir någon finanskris under hennes levnad? Eller är det ett listigt sätt att säga att andra typer av ekonomiska kriser kan bryta ut, exempelvis en gammal hederlig överproduktions/underkonsumtionskris?

Vad kan vi säga? Kanske "den som lever får se"!

Hjälper det månne med en bön till högre makter?

Inga kommentarer: