onsdag 9 augusti 2017

Läser

Stockholmsbäver. Castor fiber holmiensis. Den simmade förbi mig på tisdagskvällen när jag tog en promenad på Långholmen. 

Det har varit dåligt med uppdateringar av bloggen på senaste tiden. Inte för att det inte finns saker att skriva om, men det måste finnas skrivlust hos skribenten också. Och det är väl där det brister.

Ibland brukar folk tala om vilka böcker de för tillfället läser (jo, det läses ännu böcker, ibland ser man en bokläsare på tunnelbanan). Just nu läser jag en bok som kom ut 1895, till hundraårsminnet av Bellmans död. C. M Bellman, hans omgiftning och samtid av Nils Erdman.  Där får man veta bland annat att:

Bellman och hans kamrater höllo icke på styfvern; tokigheter och nöjen kunde han icke undvara.

Det tvivlar jag inte alls på. Men i själva verket innehåller boken en massa intressant information om läget i Sverige under 1700-talet. Den så kallade frihetstiden framstår mer som en diktatur där tjuveri och korruption hade fritt spelrum. Låter inte det som en liberal drömstat? Jag kanske återkommer till detta.

Nyligen läste jag Platons Staten i Stolpes nyöversättning. Hela boken alltså, inte bara de små utdrag som man annars får sig till livs. Och därmed fick jag glimtar av tidig politisk ekonomi och sociologi och annat smått & gott som också kan vara värt att återkomma till. Jag trodde att Aristoteles kunde räknas som den förste ekonomiske tänkaren i det antika Grekland, men Platon var ju före honom. Och dessutom lägger Platon dessa funderingar i Sokrates' mun, och denne var ju ytterligare lite tidigare.

För att vara kulturell så gav jag mig också i kast med volym ett av Montaignes Essayer. Är inte klar med den ännu. Många är väldigt entusiastiska över essäerna. Jodå, det finns formuleringar och tankar att uppskatta, och "huvudet på spiken" här och där, men helt såld på Montaigne är jag inte. Men det behöver ju inte betyda att det är honom det är fel på.

Vid städning hittade jag ett lite häfte från NKI-skolan, det var grunderna för svensk grammatik. Det hade jag nytta av. Strax därpå hade Svenska Dagbladet en uppsättning frågor där man kunde kolla sina grammatikkunskaper. Jag hade tretton rätt av tretton möjliga!

Inga kommentarer: