lördag 13 januari 2018

Krigspropaganda: kortfattad kurs

Krigspropagandan kan bestå av följande två steg, och här kommer det första:

Fienden är ondskefull, oerhört mäktig och kommer att angripa oss vad vi än gör. Vi måste agera innan vi själva blir tillintetgjorda.

Att ge sig på en oerhört mäktig motståndare låter naturligtvis farligt, men då har vi steg två:

Ingen fara, fiendens stridsvagnar är hopspikade av spånplattor och körs av svältande bönder. Det här fixar vi lätt och har trupperna hemma igen före jul!

Detta kanske inte verkar hänga samman - men vem har sagt att krigspropaganda logiskt måste hänga samman i alla delar?

Nå, något har jag spetsat till argumenteringen, men det är bara för att även trögtänkta skall kunna hänga med nu när NATO-lobbyn slår på trummorna. Den som vill se propaganda av den här typen i verkligheten kan läsa det här inlägget på bloggen Ledarsidorna.

Ledarsidorna i sig är en något konstig blandning. Den innehåller bra material, men sedan kommer det saker som verkar mer skumma. Och en av de mer skumma skribenterna är den som jag hänvisar till ovan. Läs själv och se om jag har rätt!

4 kommentarer:

bulver sa...

Instämmer fullständigt med dig om Ledarsidorna.

Westerholms rapporter från det inre livet i S och i statsförvaltningen är guld värda. Dock glömmer jag inte att han kampanjade ohämmat mot Juholt. Westerholms utrikespolitik är problematisk. Han är stor vän av Israel och, fastän inlindat, även av USA. Marocko gillar han, liksom Saudi. IS och al Qaida är helt oberoende krafter. Hans MENA-analys går helt enkelt inte ihop.

van der Heeg finner jag oläsbar. Han pläderar för USA-imperialismen på ett sätt som var vanligt i systemmedia på 1960-talet - före tillnyktringen efter Vietnamkriget.

Heberlein är oftast skarp och läsvärd.

Björn Nilsson sa...

Juholt verkade ju vara mer av klassisk socialdemokrat, så jag undrar hur klassisk Westerholm är. Det är verkligen en del som inte går ihop här.

Undrar om v d Heeg följde med "på köpet" när Heberlein började skriva för Ledarsidorna. De har ju ett förhållande.

bulver sa...

Oj oj oj. Kolla dagens Westerholm där han lägger ut texten ordentligt.

I kommentarerna blir han så provocerad av ett fullt rimligt påstående, att han hotar med blockering på "IP-nivå".

Gerhard Miksche
Tack och lov för den här sprickan som räddar oss från att bli indragna i Nato. Där ledarsidorna.se står på samma sida som PK-media, medan majoriteten av svenska folket spjärnar emot.

Westerholm:
Funderar på att blockera dig, den tonen du har i din kommentar - och påståendet att vi på Ledarsidorna.se är i någon form av allians med etablerad media är ett direkt lögnaktigt påstående.

Motivera för mig varför jag skall låta dig fortsätta kommentera eller ens läsa. Att blockera ut dig på IP-nivå är fullt möjligt.

För eller emot NATO? En komplex fråga där jag inte är säker på att du vet var jag står personligen.

Men:

Nu krävs en motivering av dig, här i denna tråd, varför jag inte skall blockera ut dig i olika utsträckngar. Att ta del av Ledarsidorna.se är inte en mänsklig rättiighet och jag anser din ton vara så pass oförskämd att jag faktiskt förbehåller mig rätten att begränsa dig på samtliga plattformar.

Björn Nilsson sa...

Hm, intressant, där verkar en öm tå ha kommit i kläm!