onsdag 25 april 2018

Äggen i en eller flera korgar?

Ett konglomerat är en samling företag som gör olika saker, men som står under samma högsta ledning. Motsatsen är om ledningen får för sig att "satsa på kärnverksamheten" som det så fint heter.  Lite enkelt kan man väl säga att konglomeratet kan köra hela processen från ax till limpa, och göra lite andra saker också, medan den som vill 'kärnverka' inriktar sig på antingen ax eller limpa, eller något mitt emellan. En kommentar i SvD idag, på tal om storbolaget Amazon (av Sara L Bränström - ja, med ett n!) innehåller följande reflexion:

Bezos har verkligen lyckats skapa ett konglomerat och ser till att bygga vidare på utbudet till kunden med både egna varumärken, och externa. Kunder har numera tillgång till en enorm mängd varor i vitt skilda kategorier och i fjol kom över hälften av de varor som såldes från tredjepartsleverantörer, vilka stadigt blir fler. 

Uttryckt annorlunda så har denne Bezos gjort så att alla ägg inte ligger i samma korg. Och det är ju en möjlighet som konglomeratet ger: skulle det gå illa för en del av företagen i gruppen kan detta kompenseras genom att det går bättre för andra, och därmed kan gruppen fortsätta verka. Flera ägg, flera korgar. När det däremot "satsas på kärnverksamheten" ligger äggen där i korgen, alla ägg i en korg, och skulle något tråkigt hända med korgen så riskerar hela företaget att gå omkull. (Man får förutsätta att cheferna dock innan dess har försett sig så rikligt ur företagskassan att de lugnt kan vandra vidare till nya spännande företagsäventyr.)

Det slog mig att det här kan tillämpas på bokförlag också, om man modifierar tänkandet lite och ser varje enskild författare som ett 'företag'. Genom att ge ut lönsamma kända bästsäljare kan förlaget få in resurser för att satsa på mindre kända och mindre säljande förmågor (men som det kanske kan bli något av någon gång). Men om ekonomer i stället för kulturmänniskor tar över förlaget så finns risken att bästsäljarna (och ekonomernas lönekonton) förklaras vara kärnverksamhet, och de nya, okända och dåligt säljande (usch för poeter!) skärs bort. De är ju inte lönsamma. - Och det kan fungera till den dagen när någon eller några av de författargiganter som förlaget beror av avlider, slutar skriva, hoppar av till en konkurrent eller startar eget förlag, och hela bygget kraschar. Alla ägg i en korg, och den dråsar i stenbacken!

2 kommentarer:

martin sa...

Nokia är väl det finaste exemplet på både fram och baksidan med satsa på "kärnverksamheten".

Björn Nilsson sa...

Högsta ledningens uppgift och kompetens är att se till att riktigt kompententa personer tillsätts för att leda de olika verksamheterna. Stövelfabriken skall ha en expert på produktion av fotbeklädnader i gummifabriker, telefonfabriken experter på utveckling och produktion av telefoni. Det har högsta ledningen betalt för, inte att gnälla för att man inte begriper de konkreta verksamheterna.