lördag 16 juni 2007

Om du råkar möta en älg ...



Ovanstående anslag med nyttig information fotograferade jag i Naturum i Abisko för ett par dagar sedan. Älgen på fotot är nr. 81, en älgko som märkts för något projekt som studerar hur älgar rör sig. Därav det vita halsbandet. Just här råkar hon spatsera förbi entrén till Abisko turiststation. Klicka på bilden för större format!

För den som läser serien Hälge är även älgkon Gullan, som Hälge utan större framgång jagar, bekant. Gullan kan vid behov utdela rejäla snytingar, och när jag förhörde mig om 81:an på Naturum fick jag veta att hon ansågs "ilsken". Bra att veta. Tidigare i veckan hade jag sett hur Gullan klev fram ur skogen i Abiskojokkens delta, ägnade sig åt att äta björklöv ett tag, varpå hon vände och började glo på mig. Jag kände mig något obehaglig till mods, även om avståndet var långt, och drog mig från platsen.

Även om det är gott om älg däruppe är det mesta man ser av dem älgspillning som ligger i drivor på alla stigar. Så risken att stå öga mot öga med en sån där flerahundrakilos klump är för det mesta ganska liten.

Inga kommentarer: