tisdag 26 juni 2007

Våldsamt i parken

Solbadarna i Rålambshovsparken i eftermiddags märkte nog inte det våldsamma dramat som utspelades under loppet av några sekunder. Mitt bland några fridsamt pickande gråsparvar ute på gräsmattan slår plötsligt en fågel med klar rödbrun rygg ner - en rovfågel - en tornfalk! ute efter kvällsmålet. Men den här gången gick det inte. Upp flyger sparvarna, efter följer falken, men de kommer undan vad jag kan se.

Det var faktiskt något i den här stilen som gjorde mig fågelintresserad för nästan trettio år sedan. Då var det ett uppträde utanför Stadshuset på Hantverkargatan: jag trodde att det var en duva och en sparv som tjafsade runt på trottoaren, men så högg duvan sparven i klorna och flög över gatan. Så småningom förstod jag att det antingen var en duv- eller en sparvhök.

Som sagt, det kan gå våldsamt till i stan om man har ögonen med sig. Ibland ser man sparvhökar flyga över Skinnarviken, och jag har sett ett gäng skator jaga en sparvhök över Ringvägen utanför Zinkens idrottsplats. Havsörnar seglar förbi ute över Riddarfjärden, koltrastar slåss i Münchensbacken etc etc.

Inga kommentarer: