söndag 26 augusti 2007

Arkitektur på Lilla Essingen



Om någon utsocknes till äventyrs skulle läsa det här vill jag tala om att Lilla Essingen är en av de mindre öarna i den arkipelag som utgör de centralare delarna av Stockholm. Själv är jag rätt obekant med den här trakten, men på söndagsmorgonen gjorde jag en forskningstur med kameran i högsta beredskap. Lilla Essingen är alltså liten, men tättbebyggd och med gammal industrihistoria som nu är utplånad sånär som några byggnader. Här ovan är några av dem, vid Luxparken. Den omgivande nyare bebyggelsen liksom trycker ner de gamla fabrikshallarna. Vill man veta av industrilängor i tegel när "medelklassen" kräver Lebensraum nere vid Mälarens vatten?

Här är ett djärvt anslag, nästan som en vass ramm stöter huset fram. Kilen pekar rätt ut mot vattnet. Det är någon som vill fram här! En stormbrigad av fastighetsmäklare kanske?

*

Pelare - det verkar modernt med pelare i den moderna arkitekturen - eller har jag fel där? Heter det pelare förresten? Kanske borde läsa en arkitekturhandbok någon gång och lära mig nomenklaturen?

På bilden nedan är det i alla fall pelare såväl i för- som bakgrunden. Man står under ett utskjutande parti av ett hus, beskådar en vik med kajplatser där de lyckliga bostadsrättsinnehavarna kan ha sina båtar i bekväm närhet, och i bakgrunden noteras fler hus med utstickande övre våningsplan på pelare. Mycket glas är det naturligvis också, där blå himmel och vita moln kan spegla sig.







På tal om vatten: jag noterade att det nybyggda området kanske skulle klara av mindre högvatten. men skulle det bli katastrof med höjning av Mälarens nivå med ett par meter skulle det nog bli blött en bit uppåt gatorna. Visserligen är Lilla Essingen som så mycket annat i Stockholm en hög klippa, men det har ju varit modernt ett tag att bygga nere i vattenlinjen utan tanke på översvämningar. Risken för en tvåmetersvåg in över land är mycket liten, men den är inte obefintlig.

Ett lustigt format hus. Undrar om det skall ge visioner av ett fartyg med hög stäv och akter och ett lågt däck i mitten? Jag stod under överhänget till höger när jag tog bilden ovan.













Till sist en bild som visar att det är svårt att få ett vettigt grepp på Lilla Essingen. Hur planerar man ett område som innehåller en enorm bullrande trafikled? Hur man än bygger på nordvästra delen av ön kommer den här klumpen att ligga i blickfånget.

I alla fall blir det en liten våtmark, för rening av vatten, under trafikleden.

Inga kommentarer: