måndag 20 augusti 2007

The Spotnicks



Den klassiska LP:n Out-a Space från 1962. Jag har den!

Jag såg i DN i söndags att det fanns videos med The Spotnicks på YouTube. Och i sanning: mina gamla favoriter fanns där att beskåda (i tekniskt mindre njutbara upptagningar från tidigt 60-tal, men i alla fall ...). Det här är en del av vår musikhistoria som icke må förtigas. För de (töntar) som tror att det "svenska musikundret" är ett nytt påfund kan vi tala om att 1800-talet såg giganter som Kristina Nilsson och Jenny Lind. Och under det tidiga 1960-talet hade vi The Spotnicks, grabbarna från Göteborg som blev den första svenska popgruppen att slå internationellt. The Spotnicks' rötter går tillbaka till 1958, några av dem är fortfarande aktiva tycks det, och håller de igång lite till blir det femtioårsjubileum nästa år. Jag hittade en hemsida också.

Favoriter men inte idoler - jag har aldrig varit något för idoler. Däremot tillhör Bosse Winberg och hans gäng det stora bakgrundsbruset av intryck från alla håll och kanter som jag har i skallen bakom det ordinarie öronbruset. Det var häftigt när de brakade loss med Amapola. Idag låter det beskedligt, men i början av 60-talet ...! Deras version av Ol' Man River har alltid tyckts mig lustig - jämför Bob Landers lättviktiga baryton med Paul Robesons häftiga bas och upptäck skillnaden!

De där killarna föddes under 30-talet och växte upp och kom igång att spela under "guldåren" i slutet av 50-talet. Vi har en del folkhemshistoria i deras kringhistoria. Men också världshistoria. "Spotnicks "av sputnik, ryska för måne och satellit. Det var ju Sovjet som inledde Jordens "erövring av rymden" med Sputnik 1 år 1957. Sedan var de först med allt utom att placera en man på månen. Våra göteborgskillar spelade in en del låtar med ryskt ursprung, som Valentina (en hyllning till den första kvinnliga kosmonauten) eller Karelia som blev en stor hit i Japan. På någon platta finns också den jugoslaviska partisanmarschen Marsch na Drina. Plus andra stora och små, trevliga eller komplett ointressanta inspelningar.

Inga kommentarer: