torsdag 4 oktober 2007

Bra utsikt blir bättre med lite retuscher



Det var en härligt dag för en eftermiddagspromenad i solen och den fina höstluften. Från Skeppsholmen kan man skåda in mot Stockholms centrum (bortom en mojäng där i vattnet som jag antar i normala fall är förtöjning för af Chapman). Den misstänksamma kanske dock upptäcker att det verkar fattas något ... och det stämmer. Jag är inget vidare på databehandling av bilder, men jag stoppade in originalet till det här fotot i ett gammalt redigeringsprogram och putsade helt enkelt bort de höga husen nere vid Sergels torg. Tittar man på bilden i förstorat skick kanske förfalskningen märks. - Men det blev en klarare och redigare horisont bakom Jakobs kyrka, och det var det jag ville ha!.

Jag antar att de som vill ha någon sorts Manhattan här i stan snarare skulle göra tvärtom, med en skog av enorma kåkar i centrum, men varför ha storhetsvansinne? Varför låta Tessins i mitt tycke trevliga franskinspirerade slott krympa ihop inför den moderna tidens hotfulla bjässar? Om man nu skall rumstera om kanske det vore angenämare om den tyskinspirerade klumpen till Riksdagshus fick försvinna och ersättas av något angenämare. Varför inte flytta Riksdagen till Botkyrka, Tensta eller någon annan förort förresten?

Inga kommentarer: