onsdag 3 oktober 2007

Lövholmen revisited

I september skrev jag om Lövholmen, ett projekt där man försöker tänka nytt i byggandet i Stockholm. Hur det nu skulle se ut var jag inte riktigt klar över, även om det fanns en stor modell utställd. Här är en bild som jag kopierat från projektets hemsida. Den innehåller för övrigt en del annat av läsvärde för den som funderar på stadsbyggnadsfrågor. Och det bör vi göra lite tillmans, vi stockholmare som är bekymrade för stadens framtid.

Den första impulsen när arkitekter kommer och visar upp sina visioner borde naturligtvis vara usch och fy, men jag kan inte riktigt samla ihop mig till den standardreaktionen vid första anblicken av dessa stolpar som man tänker sig skall stå mellan de gamla industrihusen norr om Liljeholmen. Det verkar inte vara hus för höjdrädda direkt. Samtidigt ser det ruskigt rankt ut. Kunde man inte vara ytterligare futuristisk och bygga ihop husen med övergångar högt upp så att de bildar ett stabilt nät? Och hur ligger husen i förhållande till befarade översvämningsnivåer? Tål marken kolosser av den här storleksordningen?

Som vanligt - mer frågor än svar. Men fascinerande.


Inga kommentarer: