onsdag 2 januari 2008

Scener från Solna

I morse begav jag mig till grannstäderna Sundbyberg och Solna (i nu nämnd ordning) för att se om det var någon fart på fågellivet vid Lötsjön och Råstasjön. Jag har inte riktig kläm på't, men jag tror att förstnämnda sjö ligger i Sumpan och den andra i Solna, och att stadsgränsen går mellan sjöarna.

Normalt skall man kunna pricka av övervintrande bofinkar och rödhakar i strandskogen vid Råstasjöns nordvästra hörn, men denna gång höll de sig undan. Jag mötte ett par andra gentlemän med kikare och de bekräftade att det var dåligt med bofinkar just nu. Vi var ense om att den varma vintern gjort att kvarvarande fåglar inte känner att de måste klumpa ihop sig vid matningsställena på samma sätt som om det vore snö överallt och dåligt med mat. Nu är det dåligt med snö men gott om mat för fröätare. - Men det fanns ju en massa andra trevliga fåglar att morsa på, som en rörhöna i Lötsjön och en övervintrande kricka i Råstasjön.

Sedan kunde jag, på väg mot tunnelbanan i Solna, notera att man varken hunnit ploga eller sanda efter gårdagens snöfall som nu ställvis frusit till otrevlig is.

Andra noteringar på väg mot tunnelbanan: modern arkitektur för kontorshus vid Dalvägen i Solna. Bakom de här snygga kåkarna ligger betydligt ruffigare miljöer, men jag antar att det äldre områdets dagar är räknade (om man nu inte redan hunnit riva där, det var ett tag sedan jag gick genom det området - där det sjöng svart rödstjärt en gång, har jag för mig).


Här sitter folk och jobbar i luftiga glasburar. Jag antar att huset skall ge intryck av att ha satts samman ganska slumpmässigt av några klossar som tryckts ihop och in i varandra. Blir knegarna kreativare på det sättet? - Tja, vem vet?

Och här är en som jobbat färdigt - en stackars hare som fått skallen krossad på Dalvägen.


Inga kommentarer: