torsdag 17 april 2008

Behövs bättre nät för elöverföring?

På torsdagskvällen hade jag möjlighet att ställa en fråga till en energikunnig person, en sak som jag grunnat på ett tag. Det är ju så att den stora utbyggnaden av vattenkraften i Sverige skedde från början av 1900-talet och höll på fram till 1960-talet ungefär. Då undrade jag om det kunde vara så att anläggningarna vid det här laget var gamla och kanske kunde piffas upp med modern teknik. Alltså att man skulle kunna ta ut mer el ur befintliga kraftverk.

Svaret på detta var synnerligen intressant. Tekniken i själva kraftverken var ganska bra, men de stora problemen var i kraftnäten när man skickar iväg elen ut över landet. Där tappar man energi motsvarande ett par kärnkraftverk!

Slutsatsen av detta är ganska uppenbar: det borde vara bättre att rusta upp distributionsnätet för el än att bygga nya anläggningar (exempelvis kärnkraftverk som en del talar om igen).

Det gamla nätet byggdes mycket som ett samarbete mellan två stora aktörer - Asea och Vattenfall, mellan kapitalet och staten alltså. Varför inte slänga alla privatintressen över bord denna gång och satsa på en helstatlig upprustning av kraftnäten i Sverige, och samtidigt se över import och export av elkraft. Prissättningen på el verkar absurd, och där borde man kunna göra en del om politik i stället för affärsverksamhet får styra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yepp! Och därför har jag i debatterna hävdat att det är nationalekonomiskt slöseri att bygga vindkraftverk i Norrbotten som har ett gigantiskt överskott på elkraft, eftersom överföringsförlusterna är så stora.
El skall genereras så nära brukaren som möjligt.
För övrigt när det gäller el så behöver vi inte bygga mera kärnkraftverk. Effektiviseringar i befintliga anläggningar, mera vindkraft, utökad elgenerering inom industrin som även har en stor besparingspotential och energisnålare teknik räcker långt.

Björn Nilsson sa...

Ja, jag har förstått att det utbrutit en hysterisk rusch bland bolag som vill bygga vindkraft i norr, även på ställen som borde fredas för ingrepp. Enligt vad som sades av mannen jag refererade till i inlägget så är det inte så nödvändigt att ha korta överföringar - det finns metoder att flytta el flera hundra mil utan större förluster - men det väsentliga är att den tekniken inte används i Sverige. Och det kan man jämföra med att "elda för kråkorna", det är ett första klassens nationalekonomiskt slöseri. Jag har skickat ett meddelande i ärendet till mina företrädare i Riksdagen så får vi se om det blir några reaktioner.