torsdag 21 augusti 2008

Modifierad dikt

Det finns en dikt av den antinazistiske prästen Martin Niemöller som brukar citeras då och då. Jag tog mig friheten att både citera, men också att skriva om/modernisera slutet.

Först förföljde de kommunisterna,
men jag protesterade inte
för jag var inte kommunist.

Sedan förföljde de fackföreningsfolket,
men jag protesterade inte
för jag var inte fackföreningsman.

Sedan förföljde de judarna och zigenarna,
men jag protesterade inte
för jag var inte jude eller zigenare.

Sedan förföljde de de homosexuella,
men jag protesterade inte
för jag var inte homosexuell.

Sedan förföljde de muslimerna,
men jag protesterade inte
för jag var inte muslim

Sedan förföljde de fildelarna,
men jag protesterade inte
för jag var inte fildelarna

När de sedan förföljde oss som "inte har något att dölja för att vi har rent mjöl i påsen",
fanns ingen kvar som kunde protestera. Men det gjorde ingenting för snuten kom snart på
att jag är en jäkla skummis med många fula saker i bagaget, så vi skakade tass och så släppte
de ut mig på gatan igen tillsammans med alla andra Alliansanhängare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

När Silbersky citerade den i radio i sitt sommarprogram hade han judarna först och kommunisterna senare.

Så den finns i många varianter redan.

Men Silberskys variant är ju inte riktigt historiskt korrekt rent innehållsmässigt.

Björn Nilsson sa...

Nassarna hade inte obegränsade resurser så de fick ta lite i taget. Och turordningen med vilken de agerade visade vem som de egentligen tyckte var farligast för deras makt, antar jag. Och då kom judarna, trots all vansinnespropaganda, en bit ner på listan.

Anonym sa...

jag vill minnas att al gore citerade den har dikten en gang - men han glomde (?) versen om kommunisterna...

Björn Nilsson sa...

Du har nog rätt som sätter ett frågetecken.