måndag 20 oktober 2008

Arabidopsis thaliana slår tillbaka


Arabidopsis thaliana är en blomma som finns även i Sverige. Här heter den backtrav och jag tror nästan att jag känner igen den. Den brukar vara igång ganska tidigt på våren i ... ja, exempelvis torra backar. Dessutom har jag en svag aning om att jag hört tidigare att den skulle vara populär bland forskare som studerar växter i något avseende, men vilket avseende har jag glömt bort. Botanikernas motsvarighet till bananflugan månne?

På bilden ovan finns ett stycke backtrav-rot i mitten, men det gröna är en bakterie som kallas Bacillus subtilis . Fråga mig inte om den har något svenskt namn (men det tror jag inte). Hur som helst, enligt en rapport har forskare i USA gjort experiment med backtrav och gjort en intressant upptäckt: när växten angrips av en elak sjukdomsalstrande bakterie vid namn Pseudomonas syringae som får bladen att vissna kan den skicka ner en signal till roten. Roten avsöndrar då någon sorts syra som aktiverar Bacillus subtilis, vilken ilar till hjälp och bekämpar den onde inkränktaren. (Under förutsättning att denna subtila bacill finns i jorden, men tydligen har bönder redan upptäckt att den är nyttig på något sätt och har tillsatt bakterier på åkrarna.)

Det här är ingen fullständig överraskning. Växter är inblandade i kufiska kampsystem som människan tills nyligen varit ovetande om, men nu ökar kunskaperna på detta område. Vanliga björkar, för att ta ett exempel, kan försvara sig mot björkmätarlarven genom någon sorts kemisk krigföring. Det har däremot fjällbjörken (som inte är en stabil art ännu, utan en hybrid mellan glas- och dvärgbjörk) inte hunnit lära sig. Därför kan björkmätaren döda hela skogar av fjällbjörk i ett svep. Det har man vetat ett tag.

Är man ute och går i skogen trampar man runt i slagfält av biologisk och kemisk krigföring, där signaler går mellan träden med hjälp av deras rötter och enorma system av svampars rottrådar. Om ett träd angrips av insekter kan andra på något sätt informeras och höja försvarsnivån. -

Det här vet jag verkligen inte mycket om men skriver om det för att jag tycker att det är fascinerande med dessa parallella livsformer till oss. Inte lika rörliga som enterna hos Tolkien, men inte heller fullständigt passiva. Dessa system för försvar och angrepp byggdes långt före människans inträde i världen. Kanske de överlever oss också. Växterna står inte bara där och hänger, sticker någon upp kan de slå tillbaka.

Inga kommentarer: