fredag 12 december 2008

Vad händer till vänster om V?

Som bekant har Vänsterpartiet gått ihop med SAP och MP i en allians av tre inte särskilt entusiastiska eller entusiasmerande partier. Det finns en aspekt av detta som jag inte tror att jag sett behandlas någonstans (men jag har ju inte koll överallt så frågan kan ha varit uppe) nämligen denna: vad händer i det glest besatta politiska fält som nu uppstår?

Jag skriver inte "tomrum" för det är inte helt tomt, men heller inte särskilt befolkat om man drar en linje någonstans genom V och sedan rör sig mot vänster. Där har vi en del V-folk som nu känner sig vilsna och osäkra, men också ett antal mindre grupper under olika etiketter. En intressant observation är att medan V håller på med budgettak och annat som ganska få människor tar på allvar har de mindre grupperna uppfattningar som mer och mer glider in i den realistiska bilden av vad som kan och bör göras i Sverige enligt stora delar av befolkningen: förstatligande av vissa företag, omläggning av produktion där så behövs, motstånd mot krigspolitik och EU, stöd till den offentliga sektorn, slut på social nedmontering. Om jag tolkar läget rätt skulle det kunna vara gott läge för en samordnad vänsterrörelse som självständigt arbetar intensivt med dessa frågor i stället för att älta historiska motsättningar som knappt är relevanta längre. Det behöver inte betyda att alla lägger ner sina egna små grupper direkt, men som tidigare är jag övertygad om att ju mer folk jobbar med konkreta dagliga frågor desto mindre tid blir det över till konstiga sekteristiska utsvävningar. Jag har bara en ytlig överblick, men när det gäller praktiska frågor i Sverige och de flesta större saker utrikes är grupperna rätt eniga.

V missade en historisk chans. Kommer vänstern utanför V att göra samma misstag eller våga ta det djärva steg framåt som V missade? Ni är ju faktiskt parlamentariska och demokratiska grupper men med integritet att slå vakt om de egna ideerna och borde vara intresserade av att utvecklas till något som verkligen märks och vitaliserar den politiska scenen i Sverige. Hör av er och berätta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!

Jag gillar din blogg.

Är det okej om jag länkar från min egna blogg?

(http://mberglund.wordpress.com)

Björn Nilsson sa...

Det är OK, välkommen till min värld!