måndag 12 januari 2009

Måndagsfunderingar - bästa sminket för Tzipi Livni?


Efter demonstrationen. Radion citerar nu "palestinska sjukhuskällor" som säger att över 900 människor har dödats i Gaza.

Jag har i ett par omgångar varit i färd med att avsluta den här lilla bloggen. Men på sista tiden har antalet läsare ökat och då blir det ju svårare. Undrar om inflödet bland annat kan bero av den gratisreklam som någon som heter Gudmundson har försett mig med? Jag fotograferade rätt mycket under den stora demonstrationen för Gaza i lördags och Gudmundson länkade till detta bildreportage. Och en massa nya läsare ramlade in, det kan jag se via Statcounter.

Då hann de nog se mycket mer än bara ett foto där Israels utrikesminister Livni fått ett hakkors i nyllet. Men låt oss fundera lite på just den bilden. Har inte jag tidigare påpekat att nazismen också betyder en massa saker på nivån under förintelseläger? En massa saker som delas av alla kolonialmakter. Där är det sämre med symboler dock. Ett dollartecken kanske? Men vilka tankar ger det? Man ville nog ha en symbol som ledde tankarna till våld, hänsynslöst rasistiskt våld, inte till pengar i största allmänhet (och det sista skulle ju vara en obehaglig antijudisk kliché - den här solidaritetsrörelsen är inte antijudisk utan antisionistisk).

Vilken annan symbol skulle ha satts i Livnis nylle? Fascisternas spöknippe? Den symbolen är väl bortglömd numera. - Hade det inte varit bättre att kleta dit "Djävla skurk" och en hitlermustasch med tuschpenna i stället? Eller försett människan med en röd clownnäsa? - Jag vet inte. Men att få folk som vill bli fruktade att framstå som löjliga kan vara effektivt. För bakom den allra mest pampiga och skräckinjagande masken kan det dölja sig en väldigt ynklig och darrande liten figur.

Jag bara kastade en blick på Gudmundsons egen blogg och frågar om killen är konsekvent: i så fall bör han ha tagit avstånd från den afghanska gerillan (muslimsk! usch) på åttiotalet, och är han inte katolik så bör väl polska Solidaritet åka i papperskorgen? Tydligen var han uppjagad över att en del socialdemokrater nu skrämts ut på gatorna så att inte solidaritetsrörelsen för Palestina förloras för partiet på samma sätt som man tappade solidaritets- och miljörörelser under tidigare årtionden. Skulle tro att SAP tar lätt på den typen av kritik. Man har inte råd att göra bort sig igen när opinionen svänger.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och så var det med den demokratin:

"Israel förbjuder två arabiska partier från att ställa upp i Knesset"

http://news.antiwar.com/2009/01/12/israel-bans-arab-parties-from-election/

Anonym sa...

Inte för att jag tror att symboliken med swastikan kan misstolkas i detta sammanhang, men den är ändå problematisk.

Swastikan är ju en urgammal symbol för lycka och välgång, och den används ju fortfarande med denna innebörd från Indien till Japan.

I Thailand är den t.ex. vanligt förekommande som cementhålsten och toppar ofta muren som omgärdar förortsvillorna...

Björn Nilsson sa...

Symbolen kan ju se olika ut. Nassarna vände spetsarna åt fel håll och ställde den dessutom på högkant. De kanske missade en del av den verkligt djupa symboliken, jag törs inte svära på't men jag tror att det betyder otur dubbelt upp att göra så. Och det gick ju ganska illa för de där pajsarna till slut!

Tack för infon från Asien, man lär sig alltid något nytt. Minns att jag tittade på en karta från Korea en gång och noterade hakkors här och där. Vid närmare betraktande visade det sig vara symbol för buddhistiska helgedomar (eller om det nu var kloster?). I Högalidskyrkan här i närheten, invigd 1924, finns ett rättvänt hakkors i portalen.

Anonym sa...

Om man ska vara petig, så finns det inte rättvända eller felvända swastika, eftersom båda förekommer inom hinduismen, där den du kallar "felvänd" symboliserar lycka och rikedom, etc. (Den brukade också finnas på omslaget till kassaböcker av detta skäl.)

Den som är vänd motsols, däremot, symboliserar bl a Kali, magi, och mörka krafter...

Det är däremot helt riktigt att nassarna ställde den på spetsen, och herr Hitler tar ju faktiskt åt sig äran för den slutgiltiga utformningen av symbolen i Mein Kampf. (Men så fylld av lögner som hans version av partihistorien är, så är jag inte beredd att acceptera det utan vidare.)

Inom buddhismen finns däremot ingen distinktion mellan med- och motsolsvänd swastika, och i Bangkok där medelklassen tycker om att kopiera västerländska sedvänjor, som brudklänningar och bröllopstårtor, har jag en gång sett en marsipanswastika på en tårta!

Björn Nilsson sa...

Kan man inte rädda mitt resonemang genom att peka på att det finns mängder av hinduer som säkert är både fattiga och olyckliga (underförstått: de har vänt manicken fel?). Undrar vad det fanns för symboler på det där indiska storföretagets böcker - det som nyligen rasade ihop sedan man kommit på att ledningen friserat siffrorna å det vådligaste? Mina kunskaper om hinduism är ytliga, men kan man inte säga att "don't mess with Kali" kan vara en god försiktighetsprincip?

Och så fick vi lära oss ännu mer om thailändska vanor. Tackar.

Kan man avfärda kritik mot plakatet jag skrev om genom att hävda att plakatmakaren tycker att Livni borde bli buddhist - då gärna av det fridsamma slaget?

Anonym sa...

Hmm... Jag tänkte mig kanske snarare att det där plakatet kunde tolkas som en önskan om lycka och välgång för den där förskräckliga tanten...

Det där indiska företaget hade säkert datoriserad bokföring...

Och DON'T MESS WITH KALI räcker nog inte i ett hinduistiskt perspektiv - du måste offra någonting åt henne - och det ska vara ett blodigt offer!

Björn Nilsson sa...

Jag hörde på en föreläsning att man i hinduismen kan ha allt mellan noll och 33.333.333 gudar. Håller man sig till det andra alternativet kanske det finns mer sympatiska figurer än Kali att tillbedja, något som kanske tar betalkort eller jobbar gratis till och med?

Anonym sa...

Religion är big business, och visst kan du betala med kort!

Hur många gudar det finns inom hinduismen, finns det nog nästan lika många uppfattningar om som det finns hinduer. De högutbildade menar ofta att det bara finns en gud, och att resten är "avatarer", "aspekter", etc, och huruvida de verkligen finns, eller bara är metaforer lämnas till den enskilde att avgöra.