torsdag 29 januari 2009

Mördande reklam?

"Allting går att sälja med mördande reklam/ kom och köp konserverad gröt" skaldade Ulf Peder Olrog i en gammal skojig melodi. På femtiotalet, väl?

Men går allt att sälja med smart reklam? Våldsanvändning i oerhörd skala exempelvis? På Klas Sandbergs blogg finns ett intressant inlägg om det propagandakrig som har gått väldigt illa för Israel. Här är bara ett litet utdrag - läs allt på Sandbergs blogg:

Det är något som erfarna reklammän ofta understryker: man kan inte göra bra reklam för en dålig produkt. Det är en ren myt. Effektiv marknadsföring bidrar till att döda den ännu snabbare. Fler människor uppmärksammar den. Missnöjet sprider sig som en skogsbrand ....

Det finns en bestående läxa här. Ingen marknadsföring, oavsett hur sofistikerad, kan förvandla natt till dag, inte i det långa loppet. Inte heller går det göra en illasmakande läsk till storsäljare eller få ett anfallskrig populärt.


Det är inte bara så att Israels våldsanvändning fått dess propaganda att köra fast, det är förekomsten av nya möjligheter att snabbt få ut bilder, filmer och röster från Gaza som gjorde den israeliska positionen omöjlig. Idag är det ju möjligt för en människa i Gaza att via länk hålla tal till en demonstration i Stockholm.

Israel har inte kunnat kontrollera nyhetsflödet helt, och vartefter tiden gått har sprickorna i försöken till nyhetsblockad blivit allt större. Att man dessutom blir att grövre och taffligare i sina metoder (som trakasserier och hot mot utländska diplomater - vad tror egentligen israeliska soldater att de har för befogenheter?) gör att hela reklambygget faller ihop.

Nu har Israel sålt en version, den gick bra ett tag men kollapsar nu i rasande fart därför att det är uppenbart att den inte stämmer med verkligheten. För ett par veckor sedan kunde man på olika bloggar läsa israeliska handböcker för hur bloggarvärlden skulle bedriva sin del av kriget. Eftersom handböckerna omedelbart läckte ut får man räkna med att en del av mottagarna inte var särskilt trakterade - det var väl någon som tänkte "jag lägger ut skiten på nätet så folk får läsa vad de håller på med". Och de personer som försökt uppträda som Israels försvarare på nätet förefaller ibland ha varit av en kategori som är värre att ha som vän än fiende.

Nå, är det möjligt att sälja krig som man säljer margarin? - Tyvärr är det kanske så ännu, men möjligheterna krymper raskt. Israel förlorar förmodligen propagandakriget i Gaza (men hämnas genom att försöka svälta ut befolkningen) och det kanske är ett krig mot Iran som fortfarande går att sälja. Men om ett eller två år kanske inte de möjligheterna finns. I "den globala byn" vet vi faktiskt en hel del om det verkliga läget hos grannarna, även om några tvivelaktiga figurer på gatan försöker slå i oss någon bluffhistoria. Det är dags att göra en ny sekulär stat av hela det gamla Palestinamandatets område och se till att grupper med teokratiska idéer inte får fortsätta att härja.

Inga kommentarer: