torsdag 15 januari 2009

Nominerat hus i Uppsala


Inte så kul - tycker jag i alla fall


Till och från har jag skrivit om Uppsalas konserthus och levererat diverse bilder. Dessa inlägg (som även innehåller andra uppsalamiljöer) finns här, här, här, här och här.

Mest är det interiörer som avbildats. Jag tycker de är mer spännande än den där fasaden med sina virriga plåtbitar åt olika håll. Nu ser jag att denna märkliga byggnad, vars inre jag kom att gilla mer och mer, har nominerats till Europeiska Kommissionens pris (tillsammans med 340 andra) som är uppkallat efter en arkitekt vid namn Mies van der Rohe.

Henning Larsen heter arkitektfirman i Danmark som står för huset, och dem hittar man här. Där finns även någon bild från salongerna, och så långt in var jag aldrig någon gång. Senaste gången jag var där var det några hårdrockare som skulle ha konsert, men jag tror nog jag föredrar lite mildare tongångar.



Kul - tycker jag

4 kommentarer:

Anonym sa...

van der Rohe var den arkitekt som myntade slagordet "Less is more" dvs "Ju torftigare desto bättre".

Han är därmed den ledande propagandisten för den trista arkitektur som har varat sen trettitalet och som de flesta tycker illa om.

Jag har skrivit om detta på ett annat ställe, hänvisar dit: http://www.yimby.se/2008/07/kronika-salange-vi-har-mo_588.html

Björn Nilsson sa...

Att översätta less med torftig är väl lite vågat? En avskalad form kan ju vara väldigt talande, mer talande än en form som döljs av en jäkla massa krusiduller? (Detta är inget ställningstagande, utan ett försök till olika infallsvinklar.) Japaner kan fixa till en fin trädgård av några stenblock och små träd, lite grus och en liten damm - enkelt men effektivt ur estetisk synvinkel. Men huset i Uppsala stämmer knappast in på detta. Utsidan tycker jag som sagt är lite tråkig och fladdrig, men insidan har mer drag av smaskig pralin. Nya bostadsområden häromkring i Stockholm kanske inte är lika roliga på insidan (men tråkiga utåt).

Anonym sa...

Skriv till i bloggen nästa gång du ska till (m)Uppsala så kanske jag kan bjuda på en stadsvandring :)

(håller med om fulkolossen f.ö. Glad är jag att jag inte bodde i stan just då när det byggdes dvs mina skattepengar har inte gått till det underdimensionerade schabraket)

Björn Nilsson sa...

Det finns fler besök inplanerade till min antikkurs, men det är ju på lördagar och inte vill du väl slösa bort en timme på lördagskvällen på en besökare från Söder innan han hoppar på 16.09-tåget hem igen?